صفحه اقتصادی: معاون صنایع حمل و نقل وزارت صنعت، معدن و تجارت با اعلام اینکه تا پایان سال ۹۰ هزار دستگاه خودرو وارد کشور شود، گفت: تاکنون ۲۴ مجموعه و شرکت مجوز واردات خودرو از وزارت صمت دریافت کردهاند.
منوچهر منطقی افزود: بمنظور واردات خودرو به کشور از بهمنماه سال گذشته تلاشهای زیادی انجام، آییننامه مربوطه تدوین و در دولت به تصویب رسید که سوم شهریورماه امسال ابلاغ شد.
وی با بیان اینکه اکنون وارد فرایند اجرای کار شدهایم، گفت: مسئله واردات خودرو متاثر از تحولات سیاسی کشور و وزارت صمت نخواهد بود. تاکنون ۳۸۰ درخواست ازسوی شرکتهای واردکننده به وزارت صنعت، معدن و تجارت واصل شده و از آنها یک سری مدارک و مستندات درخواست شد و در نهایت تا به امروز ۲۴ مجموعه مدارک کامل به وزارتخانه ارائه کردهاند.
منطقی ادامه داد: مطابق آییننامه اولویت با خودروهای کمتر از ۱۰ هزار یورو خواهد بود و پس از آن خودروهای در بازه قیمتی ۱۰ تا ۲۰ هزار یورویی وارد خواهد شد. ارائه خدمات پس از فروش و همچنین پاس کردن استانداردهای ۸۵ گانه از جمله مدارک اصلی درخواست شده از شرکتهای یاد شده است. واردات خودروها صرفا از خودروسازان چینی نخواهد بود و خودروهای کرهای و ژاپنی نیز وارد بازار خواهند شد.
منطقی گفت: قیمتگذاری خودروهای وارداتی در بورس و بر مبنای عرضه و تقاضا انجام خواهد شد که فرآیند کنترلی بهتری روی قیمت آن خواهد بود. اگرچه در موضوع واردات بر خودروهای اقتصادی تاکید شده، اما قیمت این خودروها لزوما اقتصادی نخواهد بود، زیرا در بورس عرضه میشوند.
معاون وزیر صمت در تعریف خود از خودروی اقتصادی گفت: خودروهای با قیمت حدود ۶ هزار دلار که اغلب مشخصههای خودروهای مدرن امروز را دارد، یک خودروی اقتصادی خواهد بود، ضمن اینکه فرایند فروش اقتصادی اقساطی نیز برای آنها پیشبینی شده است. تا پایان سال ۹۰ هزار دستگاه خودرو وارد کشور میشود و علاوه بر آن ۳۰۰ هزار دستگاه خودرو اقتصادی توسط خودروسازان داخلی تولید خواهد شد.
منطقی تاکید کرد: خودروهای با قیمت بالای ۱۰ هزار یورو همه استانداردهای ۸۵ گانه مدنظر سازمان ملی استاندارد را پاس میکنند، اما برای خودروهای اقتصادی درخواست کردهایم که سه مورد از این استانداردها بصورت تشویقی باشد.
وی همچنین درباره تامین ارز مورد نیاز واردات این خودروها گفت: بانک مرکزی قول مساعد داده که به این منظور حدود یک میلیارد دلار به تخصیص ارز بپردازد، در عین حال اگر افرادی رمزارز یا منابع ارزی در خارج از کشور دارند به شرط تایید بانک مرکزی میتوانند خودرو وارد کنند. همچنین برای خودروهای خدمات عمومی نظیر تاکسی نیز افراد میتوانند در تعامل با شهرداری به صورت BOO خودرو وارد کنند. به احتمال زیاد بانک مرکزی مبلغ یک میلیارد دلار را تا پایان سال تخصیص خواهد داد.
منطقی گفت: درباره واردات خودرو تاکنون دو دسته به وزارت صمت مراجعه کردهاند؛ دسته نخست که پیش از این واردکننده اصلی بودند و دسته دوم خودروسازان داخلی بودند، ضمن اینکه برخی واردکنندگان بزرگ خودرو در گذشته اکنون به تولیدکننده خودرو تبدیل شدهاند.
معاون وزیر صمت همچنین درباره بدعهدی کرهایها و اینکه آیا از این کشور خودرو وارد خواهیم کرد یا خیر، گفت: وزارت صمت چنین قاعدهای ندارد که کشورهایی که پیش از این در زمان تحریمها رمان را ترک کردهاند مراوده نداشته باشد و اگر چنین کنیم بطور قطع متهم به همکاری صرف با چینیها خواهیم شد.
۹ خودروی جدید داخلی در راه بازار
مدیرکل صنایع خودرویی وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز گفت: بر پایه ساماندهی توسعه محصول در صنعت خودروی کشور از حیث توسعه پلتفرم و محصول، از سال آینده ۹ خودروی جدید داخلی به جمع تولیدات خودروسازان داخلی اضافه خواهد شد.
عبدالله توکلی لاهیجانی افزود: یکی از معضلات اصلی صنعت خودروی کشور عدم توجه به دانشبنیان شدن این صنعت در سالهای گذشته بوده است و اگر بخواهیم ترجمهای از دانش بنیان شدن در این صنعت ارایه کنیم همانا پرداختن به حلقه طراحی و توسعه محصول و بنسازه (پلتفرم)های بومی را میتوان حلقه مفقوده این صنعت در کشور دانست.وی گفت: بر این اساس در گام دوم برنامههای تحولی تلاش شد تا نقصان فقدان بنسازههای باکیفیت در صنعت خودروی کشور که مالکیت فکری آن در اختیار خودروسازان داخلی باشد مدنظر قرار گیرد.
توکلی گفت: در شهریورماه سال جاری نمایشگاه تحول صنعت خودرو با تکیه بر دو مفهوم بنسازههای بومی و هم افزایی در صنعت خودرو با مشارکت شرکتهای دانشبنیان داخلی برگزار شد که طی آن نقشهراه آینده صنعت خودرو با تکیه بر بنسازههای با کیفیت بومی به همراه نمونه محصولات به نمایش گذاشته شد؛ در این بین تمرکز بر چهار بنسازه کلیدی برای دستیابی به محصولات باکیفیت با مقیاس اقتصادی تولید مد نظر قرار گرفت.
وی افزود: بنابراین در گام دوم پوست اندازی پلتفرمی صنعت خودروی کشور برای گذار از محصولات فعلی به سمت محصولات با کیفیت که ابتکار عمل تولید آنها در دست شرکتهای دانشبنیان داخلی باشد آغاز شد و هماکنون توسط معاونت حمل و نقل وزارت صنعت معدن و تجارت بصورت هفتگی مورد پایش قرار میگیرد.
این مقام مسئول وزارت صمت ادامه داد: در این برنامه یکی از مهمترین دغدغههای مشتریان در صنعت خودروی کشور که همانا دستیابی به محصول اقتصادی باکیفیت با سازوکار اجرایی بهروز لحاظ شده و هماکنون مراحل طراحی و توسعه این پلتفرم توسط دو خودروساز کشور درحال اجرا است.
وی افزود: در محصول اقتصادی مدنظر که با توان مهندسان ایرانی در یک شرکت دانشبنیان داخلی طراحی انجام شده است، خودرویی با مصرف سوخت زیر پنج لیتر در صد کیلومتر طراحی شده است و البته در این خانواده محصول خودروی برقی ارزان نیز درحال طراحی و تکوین در یک شرکت دانشبنیان داخلی دیگر است.
وی افزود: بدین ترتیب در سال آینده شاهد محصولات جدید به شرح ذیل خواهیم بود:
۱- واریانت نخست خودروی اقتصادی سایپا بر پایه پلتفرم خودروی اقتصادی مشترک سایپا و ایران خودرو
۲- خودروی ری را (کراس اور پلتفرم اختصاصی ایران خودرو)
۳- خودروی اختصاصی پارس خودرو۹۰ p بر پایه پلتفرم بهروز شده ال۹۰ و قطعات کاملا بومی
۴- خودروی آریای اتومات (بر پایه مگا پلتفرم اختصاصی سایپا)
۵- خودرو۲۱ TF بر پایه پلتفرم بهروزآوری شده ایران خودرو
۶-خودروی اطلس بر پایه پلتفرم بهروزآوری شده ایکس ۲۰۰ سایپا
۷- خودروی سهند بر پایه پلتفرم بهروزآوری شده ایکس ۲۰۰ سایپا
۸- وانت آریسان سه منطبق بر استانداردها شرکت ایران خودرو
۹- وانت اختصاصی گروه سایپا منطبق بر استانداردها و فیس لیفتهای محصولات جاری (مدلهای سال) بمنظور ارتقا استانداردها.
توکلی لاهیجانی گفت: در سال ۱۴۰۱ گونههای مختلف بر روی پلتفرم اقتصادی مشترک سایپا و ایران خودرو مشتمل بر گونه برقی و همچنین دو محصول هاچ بک و SUV بر روی پلتفرم SP0 عرضه خواهد شد.