شرایط ثبت نام و معیارهای انتخاب جایزه سال معلمی

پایگاه خبری و تحلیلی رشد : دبیر شورای سیاست‌گذاری «جایزه معلم» فرایند ثبت نام در جایزه معلم به منظور معرفی و تکریم معلمان، مدرسان و مربیان دارای دستاوردهای شاخص را تشریح کرد و از امکان ثبت‌نام معلمان و مربیان از امروز تا پایان آذرماه امسال، خبر داد.

به گزارش ایسنا، محمد آزین دبیر شورای سیاست گذاری جایزه معلم در نشست خبری و رونمایی پوستر این جایزه، اظهار کرد: جایزه معلم را در پاسخ به این مساله بنیان گذاری کردیم که می‌دانیم همه به نوعی مدیون مربیان و معلمان هستیم که فرصت تقدیر از آنان را نداریم لذا این جایزه بستری برای تقدیر معلمان است.

وی افزود: در قلب جایزه معلم، یک حس خوب و مدیون بودن را نسبت به معلمان جامعه داریم که قصد داریم افراد جامعه از معلمان تقدیر کنند.
آزین درباره روند برگزاری جایزه معلم، ضمن معرفی اعضای شورای سیاست گذاری این جایزه گفت: مخاطبان این جایزه عموم مردم هستند تا توجه افراد جامعه به معلمان جلب شود.

وی اظهار کرد: افرادی که می توانند در این جایزه نامزد شوند افرادی هستند که در کسوت معلمی و مربیگری فعالیت و با کودکان و نوجوانان ۱۸ سال به پایین سروکار دارند.

وی فرایند ثبت نام در این جایزه را اعلام و اضافه کرد: از امروز که فراخوان جایزه اعلام می شود امکان نامزد شدن معلمان در سایت جایزه معلم فراهم خواهد شد و تا پایان آذرماه بازه ثبت نام است سپس در یک فرایندی انتخاب‌هایی روی افراد نامزد شده صورت می گیرد و براساس ۵ معیار ارزیابی صورت می گیرد.

آزین عنوان کرد: شایستگی‌های فردی و حرفه‌ای معلم نامزد، اولین معیار است که توسط تیم ارزیاب متخصص تعلیم و تربیت ارزیابی می شود. دومین معیار اثرگذاری و نوآوری حل مسئله توسط معلم در حوزه تعلیم و تربیت است. سومین معیار اثرگذاری معلم بر زندگی دانش آموزانش، چهارمین معیار نیز اثرگذاری معلم بر جامعه محلی و پنجمین معیار ظرفیت معلم برای تبدیل شدن به سفیر و نماینده جامعه معلمان کشور خواهد بود.

وی افزود: تیم ارزیابی متشکل از ترکیبی از ارزیابانی حرفه‌ای و تخصصی آموزش و پرورش، روانشناسان، کارآفرینان، هنرمندان و معلمان هستند که معلمان را براساس ۵ معیار می سنجند تا در یک برنامه، نماینده جامعه معلمی را انتخاب می کنیم و جایزه سال معلمی را دریافت می کنند.

آزین همچنین گفت: گستره جایزه معلم محدود به کشور ایران نیست معلمان کشورهای دیگر مسلمان نیز می توانند در این جایزه شرکت داشته باشند و این رقابت همراه با رفاقت در بین معلمان بین المللی نیز وجود دارد.

وی تصریح کرد: در ایام مبعث پیامبر (ص) و اواخر بهمن ماه امسال، مراسم اختتامیه جایزه معلم برگزار می شود. برای شناسایی معلمان نیز از این افراد دعوت می‌کنیم تا خود را به ما معرفی کنند. تلاش داریم معلمان مناطق روستایی و عشایری را شناسایی کنیم تا در خدمت این افراد نیز باشیم.

به گفته وی جایزه معلمی یک جایزه مردمی است و بنیاد تعلیم و تربیت برهان در کنار آموزش و پرورش تلاش دارد اقدامات اجتماعی را برای معلمان انجام دهد. این جایزه یک جایزه وقف پایه است تا خیرین نیز در این جایزه پای کار بیایند.

در ادامه این نشست، سحر اسماعیلی عضو شورای سیاست گذاری جایزه معلم گفت: از طریق برگزاری این جایزه و فعالیت‌های جانبی، می توانیم شان و مقام تعلیم و تربیت اسلامی را در جامعه اسلامی و کشورها گسترش دهیم و معرفی خوبی از تعلیم و تربیت داشته باشیم.

اسماعیلی ضمن ابراز خرسندی ازاینکه به عنوان یک معلم در این جمع حضور دارد اظهار کرد: هدف از برگزاری جایزه بین المللی معلم، ارتقاء و رساندن جایگاه و شان معلم به جایگاه واقعی خود است.

وی افزود: بی تردید هیچ پیشرفتی حاصل نمی شود مگر از مجرای تعلیم و تربیت و سکان کشتی تعلیم و تربیت که این سکان به دست معلمان است.

اسماعیلی ادامه داد: خرسندم به عنوان نماینده جامعه معلمان کشور در شورای سیاست گذاری جایزه حضور دارم تا با همکاری همکارانم بتوانیم از طریق برگزاری این جایزه و فعالیت های جانبی، شان و مقام تعلیم و تربیت اسلامی را در جامعه اسلامی و کشورها گسترش دهیم و معرفی خوبی از تعلیم و تربیت داشته باشیم.

وی اضافه کرد: جایزه معلم جایزه‌ای است که از بین معلمان و سازمان ها همچنین افراد دغدغه مند فعال در عرصه تعلیم و تربیت، بهترین‌ها را انتخاب و سالانه به جامعه جهانی معرفی می‌کند.

اسماعیلی بیان کرد: تعلیم و تربیت تمام جنبه‌های زندگی افراد را دربرمی گیرد و ارگانی که می تواند اثرگذار باشد شایسته بزرگداشت و تقدیر است.

علیرضا کریمیان مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران نیز در نشست خبری جایزه معلم (معرفی و تکریم معلمان، مدرسان و مربیان دارای دستاوردهای شاخص) با اشاره به ماهیت عام المنفعه بودن این جایزه گفت: این جایزه تکریم و تقویت، شان اجتماعی معلم را دنبال می‌کند و برای ارتقای موقعیت اجتماعی معلم، یکی از بهترین اقدامات، برگزاری اینگونه جایزه‌هاست.

وی افزود: تمام افرادی که در عرصه تعلیم و تربیت فعالیت دارند مخاطب این جایزه هستند. همچنین این جایزه می تواند فراتر از مرزهای کشور ایران باشد هر فردی که کاری از جنس معلمی انجام می دهد می تواند نامزد دریافت آن باشد.

کریمیان با اشاره به اینکه جایزه معلمی می تواند به یک معلم یا چند معلم به صورت مشترک برسد اضافه کرد: ماهیت این جایزه مردمی است و براساس بضاعت مالی جایزه، مبلغی به افراد تعلق می گیرد.

در ادامه، ژما جواهری پور دبیر کمیته داوری جایزه معلم گفت: در داوری‌های جایزه معلم، خاطرات افراد از معلمان را به جامعه منعکس می‌کنیم تا حال خوب در جامعه گسترش پیدا کند.

وی اظهار کرد: هر فردی خاطرات خوبی از معلمان خود دارد که نیاز است زمینه‌ای فراهم شود تا تجارب معلمان خود را به اشتراک بگذاریم.

وی افزود: جمع آوری قصه‌ای که همه ما از کلاس‌های درس به خاطر داریم یکی از اهداف کمیته داوری است در این کمیته و با بررسی شاخص ‌ای داوری، قصه مردم ایران و جهان را از کلاس، معلم و آموزش‌ها دریافت می‌کنیم.

وی ادامه داد: داوری ما رقابت ایجاد نمی کند، ما در این داوری‌ها، خاطرات افراد از معلمان را به جامعه منعکس می‌کنیم تا حال خوب در جامعه گسترش پیدا کند.

جواهری‌پور گفت: زمینه بررسی فرآیندها بدین صورت است که با حضور تیم متخصصی، شاخص‌های معلمان را در ۵ محور ارزیابی می کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *