ارزیابی تکمیلی ۵۹ هزار نفر برای جذب ۲۸ هزار آموزگار ابتدایی

اخبار آموزش و پرورش / به گفته مشاور وزیر آموزش و پرورش و مدیر پروژه‌های استخدامی وزارت آموزش و پرورش، برای جذب ۲۸ هزار آموزگار ابتدایی، امسال حدود ۵۹ هزار نفر وارد ارزیابی تکمیلی شده‌اند.

به گزارش ایسنا، دکتر سجاد صدیقی اظهار کرد: در سالهای قبل بین ۱ تا ۱.۲ برابر ظرفیت برای مصاحبه فراخوان می‌شد. از این رو خیلی اوقات برای برخی شغل محل‌ها تنها یک داوطلب وجود داشت و همان یک نفر هم جذب می‌شد. ما امسال فراخوان را به حدود ۳ برابر ظرفیت رساندیم.

وی ادامه داد: سال گذشته این شرط وجود داشت که فرد باید ۵۰ درصد نمره نفر اول را کسب می‌کرد. امسال ما این شرط را به کسب ۵۰ درصد میانگین نمره سه نفر اول تغییر دادیم تا پوشش بیشتری را شامل شود. از این رو برای آزمون آموزگاری امسال که ۲۸ هزار نفر جذب خواهند شد، ۵۹ هزار نفر حائز حداقل ها برای ورود به ارزیابی تکمیلی شدند.

مشاور وزیر آموزش و پرورش و مدیر پروژه‌های استخدامی وزارت آموزش و پرورش، تصریح کرد: از بین این ۲۸ هزار ظرفیتی که داریم، بیش از ۱۱ هزار نقطه “شغل محل” خالی است چراکه یا این نقطه شغل محل‌ها در شهرهای بزرگ است که داوطلبان مرد انگیزه حضور در آن را به دلایلی از جمله سطح درآمد کارمندی پایین ندارند، یا این نقطه شغل‌ها در محل‌هایی هستند که برای مثال اگر ۱۰ نفر ظرفیت داشته‌ایم تنها ۵ نفر شرکت کننده بوده‌اند و یا حد نصاب را گرفته‌اند. از این رو شاید به تعابیری بتوان گفت ما برای حدود ۱۷ هزار شغل محل رقابت جدی داریم.

صدیقی با ذکر مثالی توضیح داد: برای مثال اگر در یک شغل محل سه نفر حائز شرایط شوند، این سه نفر باید در مجموع نمره کتبی و ارزیابی تکمیلی حداقل نمره‌ای خاص را کسب کند. بنابراین چنانچه هر سه این افراد نمره لازم را کسب نکنند هیچ کدام پذیرفته نمی‌شوند چراکه برایمان مهم است این افراد حداقل شایستگی‌ها را کسب کنند. بنابراین ممکن است خیلی از این ۱۷ هزار نفر هم در فرایند ارزیابی تکمیلی رد شوند.

دریافت مجوز به کارگیری معلمان بازنشسته

این معلمان باید حداقل شایستگی در رتبه‌بندی را داشته باشند 

وی در بخش دیگر سخنان خود درباره سیاست به کارگیری معلمان بازنشسته برای تدریس طی سال جاری نیز افزود: سال گذشته مجوز به کارگیری و همکاری بازنشستگان را گرفتیم اما امسال این دقت را کرده‌ایم که این فرد بازنشسته که قرار است با ما همکاری کند حداقل شایستگی در رتبه بندی را نیز داشته باشد، رتبه سه به بالا باشد تا حداقل صلاحیت‌ها را برای دعوت به کار داشته باشد چراکه ما دنبال انتخاب معلم قیمتی هستیم.

درصد ارزیابی تکمیلی در آزمون دبیری کمتر است

مشاور وزیر آموزش و پرورش و مدیر پروژه‌های استخدامی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه فرآیند ارزیابی تکمیلی برای آزمون دبیری نیز همینگونه طی می‌شود، در عین حال گفت: درصد ارزیابی تکمیلی در آزمون دبیری کمتر است چراکه شغل آموزگار ابتدایی شغلی میان رشته است و قدر زیادی به مهارت های عملی وابسته است اما در مقطع متوسطه وزن دانش جدی تر است.

به گفته صدیقی در حال حاضر ۴۸۰ گروه ارزیابی به صورت بر خط در کشور در حال ارزیابی داوطلبان هستند، بیش از ۳۹ هزار نفر تا امروز ارزیابی شده‌اند، فرآیند ارزیابی در برخی استان‌ها نظیر سمنان، گیلان و قزوین به علت حجم کمتر داوطلب به اتمام رسیده است و برآورد می‌شود تا هفته آینده کار ارزیابی در استان‌ها به اتمام برسد.

اعلام نتایج آزمون آموزگاری در نیمه اول شهریور

وی درباره اعلام نتایج قطعی و نهایی آزمون آموزگاری نیز اظهار کرد که برآورد می‌شود در نیمه اول شهریور سازمان سنجش بتواند نتایج را اعلام کند.

وی با بیان اینکه طبق سند تحول بنیادین معلم باید صلاحیت عمومی، تخصصی و حرفه‌ای داشته باشد و ما نیز بر همین اساس مفاد آزمون را امسال تغییر دادیم، ادامه داد: قبلا تفاوتی بین پذیرش معلم در وزارت آموزش و پرورش و استخدام نیرو در سایر وزارتخانه‌ها نبود اما ما بر اساس سند تحول دگرگونی ایجاد کردیم. پذیرش را بر اساس سه صلاحیت عمومی و تخصصی و حرفه‌ای تغییر دادیم. برای اولین بار منابعی را معرفی کردیم که در دسترس عمومی باشد و نسبت به شغل معلمی تا حد قابل قبولی کفایت داشته باشد. به طوری که آزمون امسال باعث شد تا حد زیادی بازار فرآیند استخدامی جمع شد و این در حالی است که قبل‌تر حتی برای این امر کتاب سی سال آزمون استخدامی هم وجود داشت.

شرکت بیش از ۳۰ رشته در آزمون

تعیین شاخص‌های شایستگی‌ها

صدیقی با یادآوری اینکه آزمون آموزگاری پیش‌تر محدود به پنج الی شش رشته بود اما اکنون بیش از ۳۰ رشته در این آزمون می‌توانند شرکت داده شوند، توضیح داد: قبلا ابزارهایی که استفاده می‌کردیم نهایتا مصاحبه بود و فرد فقط مصاحبه می‌شد. اکنون اما ابزار ما فقط مصاحبه نیست و چهار ابزار مصاحبه، ارائه شفاهی، ایفای نقش و مطالعه موردی و بحث گروهی داریم. همچنین برای شایستگی‌ها شاخص‌هایی تعیین شد و جدول ابزار شایستگی ایجاد کردیم.
به گفته این مشاور وزیر آموزش و پرورش، حدود ۵۵۰۰ معلم تحت آموزش لازم برای برگزیدن به عنوان گروه ارزیاب قرار گرفتند که نهایتا از این بین ۳۵۰۰ نفر تایید شدند تا حدود ۶۰۰ گروه ارزیابی را پوشش دهند.
صدیقی گفت: داوطلبان با کد در فرآیند ارزیابی قرار می‌گیرند و با توزیع رندمی ارزیابی می‌شوند. هر داوطلب و هر ارزیاب یک کد دارد. اینکه کدام داوطلب با چه کدی به چه ارزیاب و با چه کدی تخصیص پیدا می‌کند، مشخص نیست.
مدیر پروژه‌های استخدامی وزارت آموزش و پرورش، همچنین عنوان کرد: در هر گروه ارزیابی ۴ ارزیاب برای ارزیابی ۶ داوطلب در روز وجود دارد و هر ۶ داوطلب توسط چهار ارزیاب ارزیابی می‌شوند. ابزارهای انتخابی ما شبیه سازی شده است. مبتنی بر سند تحول بنیادین معلم سه نقش دارد. یکی از نقش‌ها رابطه بین مربی و دانش آموز است‌. در این خصوص داوطلب با ارائه شفاهی و تدریس بررسی می‌شود. نقش دیگر معلم رابطه معلم با خانواده دانش آموز است که این مورد را با ابزار ایفای نقش بررسی می‌کنیم. نقش دیگر نیز نقش اجتماعی معلم است که نوع حضور معلم در محله می‌تواند مدرسه را به کانون الهام بخش تبدیل کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *