پاسخ به سوالات پرتکرار مشمولان کالابرگ الکترونیک

اخبار اقتصادی / هفته گذشته اجرای سراسری طرح کالا برگ الکترونیک آغاز شده است و در این بین سوالاتی برای مشمولان یارانه برای استفاده از کالابرگ به وجود آمده است که یکی از این موارد چگونگی مشاهده اعتبار است.

به گزارش تسنیم، هفته گذشته بود که طرح کالابرگ الکترونیک به طور رسمی در کل کشور عملیاتی شد. این طرح در ابتدای کار خود قرار دارد و هنوز به طور کامل همه بخش های آن قابل استفاده نیست مانند بخش مربوط به نمایش اعتبار اپلیکیشن شما(شبکه ملی اعتبار) که هنوز در دسترس کاربران قرار نگرفته است.

با توجه به اجرای این طرح در کل کشور ممکن است سوالاتی در این خصوص برای افراد به وجود آمده باشد که در اینجا به برخی از این موارد پاسخ داده خواهد شد.

چه کسانی مشمول دریافت اعتبار هستند؟

هر خانواری که طبق اعلام سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها، حساب دریافت یارانه آنها در استان مربوطه افتتاح شده است، مشمول دریافت یارانه است.

  • در صورت عدم دریافت اعتبار با وجود داشتن شرایط چه باید کرد؟

پس از نصب برنامه کاربردی “شما” نسبت به مشاهده موجودی اعتبار اقدام نمایید. خانوارهایی که طبق اعلام سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها، حساب دریافت یارانه آنها در استان مربوطه افتتاح شده است مشمول دریافت یارانه هستند.

  • افرادی که مشمول یارانه نیستند چه باید کنند؟

اگر در فروردین ماه سال جاری یارانه دریافت نمی‌کردید جهت ثبت نام به سامانهwww.my.gov.ir مراجعه کنید. در صورتی که یارانه بگیر بوده و حذف شده‌اید، جهت ثبت درخواست بررسی وضعیت خانوار برای دریافت یارانه به سامانه www.hemayat.mcls.gov.ir مراجعه فرمایید.

  • اعتبار طرح کالابرگ چقدر است؟

در حال حاضر مبلغ اعتبار به هما میزان یارانه دریافتی خانوار است.

  • اعتبار در حساب چه کسی شارژ شده است؟

اعتبار به حساب سرپرست خانوار تخصیص داده شده است و از کلیه کارت‌های بانکی سرپرست خانوار قابلیت خرید وجود دارد.

  • پیامک شارژ/ واریز اعتبار را دریافت نکرده‌اید؟

میزان و مانده اعتبار از دو طریق قابل مشاهده است:

  1. از طریق شماره‌گیری کد دستوری #۲۸۷۸۸
  2. با استفاده از برنامه کاربردی «شما» که می‌توانید از طریق کافه بازار یا مایکت با مراجعه به سایت شما قابل نصب است.
  • در صورتی که فرد مشمول دریافت یارانه بوده باشد اما استعلام مربوط به آن صفر باشد چه باید کرد؟

خانواری که طبق اعلام سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها، حساب دریافت یارانه آنها در استان مربوط افتتاح شده است مشمول دریافت یارانه هستند. پس از نصب برنامه شما نسبت به مشاده موجودی اعتبار اقدام نمایند.

  • چگونه می‌توان از اعتبار کالابرگ استفاده کرد؟

با استفاده از کلیه کارت‌های بانکی متعلق به سرپرست خانوار بوده و یا مراجعه به فروشگاه‌های مجاز که در برنامه کاربردی شما یا سایت shoma.sfara.ir معرفی شده‌اند، می‌توانید از خرید اعتباری استفاده کنید.

  • کجا می‌توان فهرست فروشگاه‌ها را مشاهده کرد؟

با استفاده از برنامه کاربردی شما که می‌توانید از طریق کافه بازار یا مایکت یا مراجعه به سایت شما آن را نصب کنید. گوشی های دارای سیستم عامل IOS باید به صورت مستقیم از سایت شما این برنامه را دانلود کنند.

  • چه کالاهایی شامل اعتبار می‌شوند؟

۱۰ قلم کالای اساسی شامل:

شیر و ماست کم چرب، پنیر سفید، گوشت سفید(مرغ)، تخم مرغ، روغن مایع، ماکارونی، قند، شکر و برنج

برای مشاهده جدول کالاهای اساسی می‌توانید به برنامه کاربردی شما و یا سایت شما مراجعه نمایید.

  • شارژ اعتبار چه مدت یکبار انجام می‌شود؟

یارانه ماه بعد، یک ماه زودتر در حساب کالابرگ الکترونیکی سرپرست خانوار شارژ می‌شود.

  • اعتراض به دهک بندی و ارائه درخواست بازبینی چگونه است؟

ثبت اعتراض به دهکبندی خانوار، فقط در سامانه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به آدرس اینترنتیhttps://hemayat.mcls.gov.irقابل انجام است و پیگیری دریافت نتیجه اعتراض نیز فقط از طریق همین سایت امکانپذیر است.

  • آیا خرید از طریق کالابرگ کارمز دارد؟

خریددر طرح کالابرگ الکترونیکی همانند خریدهای عادی هیچ هزینه و کارمزدی ندارد.

  • آیا امکان استفاده از اعتبار در خرید اینترنتی وجود دارد؟

به زودی امکان خرید از فروشگاههای اینترنتی که به سامانه “شما” متصل شده‌اند، فراهم می‌شود.

  • آیا تمام کارت‌های بانکی اعضای خانوار قابل استفاده است؟

خیر، فعلا با استفاده از کلیه کارتهای بانکی که متعلق به سرپرست خانوار است، قابلیت خرید وجود دارد.

  • آیا کارت بانک‌های خاصی در این طرح قابل استفاده است؟

خیرمحدودیتی وجود ندارد. با استفاده از کلیه کارتهای بانکی که متعلق به سرپرست خانوار است، قابلیت خرید وجود دارد.

  • آیا از هر فروشگاهی امکان خرید در این طرح وجود دارد؟

تنها با مراجعه به فروشگاه‌های مجاز که در برنامه کاربردی “شما” یا سایت shoma.sfara.ir معرفی شده‌اند می‌توان خرید اعتباری را انجام داد.

  • اگر از اعتبار خود استفاده نکنیم چه اتفاقی می‌افتد؟

استفاده از این اعتبار کاملا اختیاری است، درصورت عدم استفاده از مزایای خرید اعتباری، همانند قبل میتوانید به صورت نقدی در تاریخ واریزیارانه نقدی، آن را برداشت نمایید.

  • اگر پذیرندهکمفروشی یا گرانفروشی کند به کدام مرجع باید شکایت کرد؟

سامانه ۱۲۴ وزارت صمت-داخلی۶

  • اگر پذیرندهاز ارائه جنس با کیفیت خودداریکندیاخریدارانرا ملزم به استفاده از برند خاصی نماید؟

شکایت از واحد صنفی سامانه ۱۲۴ داخلی۶

  • آیا در این طرح کالاها با برند خاصی ارائه می‌شود؟

افراد می‌توانند از گروه کالایی اعلام شده و از هر نشان تجاری دلخواه، خرید خود را انجام دهند.

  • سرپرست خانوار چه کسی است؟

شخصی که مبلغ یارانه نقدی خانواده به حساب وی واریز می شده است.

  • چه اصنافی تحت پوشش هستند؟

عمده فروشی‌ها،خواروبارفروشی، سوپرمارکت‌ها و فروشگاه‌های موادغذایی، فروشگاه‌های محصولات لبنی و پروتئینی، تعاونی‌های مصرف و فروشگاه‌های زنجیره‌ای.

  • آیا امکان خرید از فروشگاه های زنجیره ای وجود دارد؟

فهرست فروشگاه‌های مجاز و آدرس آنها از طریق مراجعه به سایت شما به آدرسshoma.sfara.irیا از طریق برنامه کاربردی “شما” قابل مشاهده است.

  • آیا از برند کالایی خاص باید خرید کرد؟

افراد می‌توانند از گروه کالایی اعلام شده و از هر نشان تجاری دلخواه، خرید خود را انجام دهند.

  • آیا می‌توان کل اعتبار را صرف خرید یک یا چند قلم کالای اساسی نمود؟

این امکان فراهم است که مردم براساس نیاز خانوار، مقدار کمتر یا بیشتری از کالاهای اساسی را به انتخاب خود و تا سقف میزان اعتبار خرید نمایند.

  • آیا دریک خرید باید از اعتبار استفاده کرد یا امکان استفاده از اعتبار در چند مرتبه خرید وجود دارد؟

امکاناستفاده از اعتبار در چند مرحله خرید وجود دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *