منابع و کتب آزمون استخدامی آموزش و پرورش

اخبار آموزش و پرورش / ثبت نام آزمون استخدامی آموزش وپرورش از روز چهارشنبه ۱۰اسفند در سایت سازمان سنجش آغاز شده و تا روز سه‌شنبه ۱۶ اسفند ادامه خواهد داشت بود.
به گزارش رشدنیوز، داوطلبان با رعایت مفاد مندرج در دفترچه و ضوابط مربوطه می‌توانند حداکثر سه شغل محل را به شرط یکسان بودن شغل انتخاب کنند. اولویت اول و دوم داوطلب به عنوان شغل محل اصلی و اولویت سوم انتخابی نیز برای تکمیل ظرفیت لحاظ می‌شود که به شرط موافقت دستگاه و سازمان اداری و استخدامی کشور و خالی ماندن ظرفیت در مورد آن اقدام خواهد شد.
منابع و مواد امتحانی این آزمون استخدامی بزرگ به شرح زیر اعلام شده است :


مواد امتحانی و منابع/ سرفصل‌های امتحان مشترک فراگیر(آزمون کتبی)


الف- حیطه عمومی
۱ -تاریخ و فرهنگ تمدن (خدمات متقابل ایران و اسلام نویسنده: شهید مطهری انتشارات صدرا / مروری بر دستاوردهای چهل ساله انقلاب اسلامی ایران)
۲ -تعلیم و تربیت اسلامی: مبانی نظری تحول بنیادین در نظام تعلیم و تربیت رسمی-عمومی جمهوری اسلامی (بخش دوم مبانی، قسمت‌های: چیستی، چرایی و چگونگی تربیت رسمی-عمومی)
۳ – معارف و اندیشه‌های اسلامی و انقلابی (طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن (بخش اول: ایمان) نویسنده: سید علی خامنه‌ای، انتشارات: صهبا / همرزمان حسین (ع)، نویسنده: سیدعلی خامنه‌ای، انتشارات: انتشارات انقلاب اسلامی)
۴ – دانش سیاسی، اجتماعی و حقوق اساسی (قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران/ وصیت‌نامه الهی سیاسی حضرت امام خمینی (ره)/ بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی)
۵ – توانایی‌های عمومی و ذهنی
تذکر ۱: سؤالات معارف اسلامی مربوط به پیروان سایر مذاهب اسلامی مصرح در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران (حنفی، شافعی، مالکی، حنبلی و زیدی) مطابق تعالیم و احکام فقهی آنان طراحی خواهد شد.
تذکر۲ : اقلیت‌های دینی مصرح در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران از پاسخگویی به سؤالات معارف اسلامی معاف بوده و در محاسبه نمره کل عمومی (که حیطه عمومی نامیده می‌شود)، این درس لحاظ نخواهد شد، ولی چنانچه داوطلب اقلیت دینی به سؤالات معارف اسلامی پاسخ دهد، این درس با تأثیر مثبت در محاسبه نمره کل عمومی لحاظ خواهد شد. در واقع دو نمره کل عمومی، یک نمره کل با لحاظ نمره خام درس مذکور و یک نمره کل بدون لحاظ نمره خام درس مذکور، محاسبه و نمره کل بالاتر مالک قرار خواهد گرفت.
ب- حیطه اختصاصی
۱ ) اسناد و قوانین بالادستی آموزش و پرورش (سیاست‌های کلی ایجاد تحول در آموزش و پرورش/ سند تحول بنیادین آموزش و پرورش جمهوری اسلامی- مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی/ آیین‌نامه اجرایی مدارس، مصوب سال ۱۴۰۰ شورای عالی آموزش و پرورش)
۲ ) روش‌ها و فنون تدریس (با تأکید بر محورهای: مبانی نظری تدریس و یادگیری؛ مدیریت و طراحی فعالیت‌های آموزشی؛ اصول و شیوه‌های مدیریت کلاس درس؛ مهارت‌های خلق موقعیت و فرصت‌های یادگیری؛ آشنایی با روش‌های تدریس مبتنی بر شناخت‌گرایی و سازنده‌گرایی با رویکرد تحولی؛راهبردهای یاددهی و یادگیری؛ مهارت‌های اساسی مورد نیاز معلم پیش از تدریس، حین تدریس؛ پس از تدریس؛ مدل‌ها و الگوهای تدریس)
۳ )روانشناسی تربیتی
۳-۱ – برای داوطلبان آموزگار ابتدایی (با تأکید بر محورهای: کاربرد نظریه‌های یادگیری در کلاس؛ کاربرد نظریه‌های هوش، تفکر، خلاقیت و استعداد در کلاس؛ کاربرد نظریه‌های انگیزش و هیجان در آموزش؛ کاربرد نظریه‌های تحولی در آموزش؛ شناخت تفاوت‌های فردی در یادگیری؛ تعاریف مفاهیم و اصطلاحات مرتبط)
۳-۲ – برای داوطلبین آموزگار استثنایی با تأکید بر محور (تعاریف و طبقه‌بندی دانش‌آموزان استثنایی؛ شناخت و آموزش کودکان و دانش‌آموزان کم توان ذهنی؛ شناخت و آموزش کودکان و دانش‌آموزان ناشنوا و نابینا (با آسیب‌های بینایی و شنوایی)؛ شناخت و آموزش کودکان و دانش‌آموزان با اختلال یادگیری ویژه؛ شناخت و آموزش کودکان و دانش‌آموزان با اختلال‌های هیجان رفتاری و اختلالات ارتباطی؛ شناخت و آموزش کودکان و دانش‌آموزان با مشکلات جسمی – حرکتی و چند معلولیتی؛ شناخت و آموزش کودکان و دانش‌آموزان با اختلال طیف اتیسم؛ توان‌بخشی و مداخله بهنگام در کودکان و دانش‌آموزان استثنایی؛ خانواده و مداخله بهنگام در کودکان و دانش‌آموزان استثنایی)
۴) سنجش و اندازه گیری پیشرفت تحصیلی (با تأکید بر محور تعریف مفاهیم و اصطلاحات مرتبط ، سنجش مشاهده‌ای؛ سنجش عملکردی، سنجش عاطفی؛ سنجش رفتاری، سنجش تکوینی؛ پوشه کار)/کتاب راهنمای معلم در ارزشیابی توصیفی کد ۵۳.۵ سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی)
ج- حیطه تخصصی
۱ -مفاهیم پایه متون و روش‌های یاددهی قرآن و هدیه‌های آسمانی دوره ابتدایی (نهج‌القرآن راهنمای معلم قرآن اول تا ششم ابتدایی/ راهنمای معلم هدیه‌های آسمانی پایه سوم و ششم)
۲ – مفاهیم پایه متون و روش‌های یاددهی ریاضی دوره ابتدایی (راهنمای معلم ریاضی اول و ششم)
۳ – مفاهیم پایه متون و روش‌های یاددهی علوم تجربی دوره ابتدایی (کتاب راهنمای معلم علوم تجربی دوم و چهارم و ششم)
۴ -مفاهیم پایه متون و روش‌های یاددهی فارسی دوره ابتدایی (راهنمای معلم فارسی اول و چهارم و ششم)
۵ -مفاهیم پایه متون و روش‌های یاددهی مطالعات اجتماعی دوره ابتدایی (کتاب راهنمای معلم اجتماعی پنجم و ششم ابتدایی).
تذکر۱ :کلیه مواد آزمون حیطه عمومی، اختصاصی و تخصصی به صورت چهارگزینه‌ای با ضریب یک (۱) هستند.
تذکر ۲: تعداد سوالات امتحان حیطه عمومی ۱۰۰ سؤال خواهد بود که به صورت چهار گزینه‌ای و با احتساب یک سوم نمره منفی طراحی خواهد شد.
تذکر۳ :سؤالات حیطه‌های اختصاصی و تخصصی در امتحان مشترک فراگیر (آزمون کتبی) و به صورت چهارگزینه‌ای با احتساب یک سوم نمره منفی به ترتیب ۶۰ و ۷۵ سؤال خواهد بود.
قابل ذکر است کارت شرکت در این آزمون استخدامی از روز سه‌شنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ در درگاه اطلاع‌ رسانی سازمان سنجش آموزش کشور منتشر شده و آزمون استخدامی وزارت آموزش و پرورش روز جمعه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ در تهران و با توجه به آمار شرکت‌کنندگان حسب مورد در مراکز استان‌ها برگزار خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *