گزارشی از فیلمهای اکران سینمای ایران

پایگاه خبری و تحلیلی رشد ( roshdnews.ir ) گزارشی از فیلمهای اکران سینمای ایران و گران شدن بلیت سینما
امروز چهارشنبه ۸ اسفند در آخرین روزهای سال همزمان با آغاز اکران فیلمهای نوروزی بلیت سینماها نیز افزایش پیدا کرد
مهر نوشت: امروز چهارشنبه ۸ اسفند در آخرین روزهای سال همزمان با آغاز اکران فیلمهای نوروزی بلیت سینماها نیز افزایش پیدا کرد. بلیت سینماها که پیشتر با سقف ۸۰ هزار تومان به فروش میرسید، در این روزها بدون اعلام قبلی با قیمت ۱۱۰ هزار تومان در سایتهای بلیت فروشی فروخته میشود.
افزایش قیمت بلیت سینما در سالهای اخیر محل بحث فراوانی بوده است؛ دی ماه ۱۴۰۲ بلیت سینماها بین ۶۰ تا ۸۰ هزار تومان شناور شد اما افزایش ناگهانی و بدون اعلام قبلی آن امسال رخ داد که مسلماً اتفاق خوشایندی برای مخاطبان نیست.
بر اساس اعلام همایون اسعدیان دبیر شورای صنفی نمایش به سینماها پیشنهاد شده بود که سانسهای اول روز یعنی صبح و ظهر با قیمت ارزانتر فروخته شوند و این ۱۱۰ هزار تومان سقف قیمت بلیت درنظر گرفته شود اما در این روزها سینماهای مدرن در تمام سانسها و ساعات روز قیمت ۱۱۰ هزار تومان را برای فیلمهای خودشان در نظر گرفتهاند.
کدام سینماها گران نشدند؟
در این میان اما قیمت بلیت تمام سالنهای سینما به یک میزان افزایش پیدا نکرده است. بلیت سینماهای مدرن مانند پردیس سینمایی کوروش، ایران مال، لوتوس مال، ملت، صبا مال، گالریا، همیلا سنتر و … با قیمت ۱۱۰ هزار تومان و سینماهای دیگر مانند موزه سینما، راگا، شکوفه، فجر، پردیس کیان، کارون، سینما صحرا، سینما سروش، سینما بهمن، سینما پیروزی با قیمت ۸۸ هزار تومان به فروش میرسند.
فراری دادن مخاطب یا کار کردن به نفع سینماداران و سینماگران؟
در سالهای اخیر با توجه به اکران و ساخت فیلمهای کمدی و مخاطبپسندی از جمله «فسیل»، «هتل»، «تگزاس»، «زودپز» و … فروش زیادی حاصل شده است. این فروش به نوعی سینماها را که پس از رکود کرونا در حال تعطیل شدن بودند، مجدد احیا کرد. در حال حاضر فیلمی مانند «هفتادسی» با فروش ۳۲۷ میلیارد تومان رکورد «فسیل» با فروش ۳۲۴ میلیارد تومان در سال گذشته را شکست و عنوان پرفروشترین فیلم امسال را به خود اختصاص داد. رقمی که در شرایط حال حاضر سینما و در مقابل هزینه ساخت یک فیلم رقمی قابل توجه است.
در این شرایط افزایش قیمت بلیت سینماها که عمدتاً ناشی از رشد هزینههای تولید، توزیع و نمایش فیلمها و همچنین تأثیرات تورم و نوسانات اقتصادی است، در ابتدا ممکن است موجب کاهش استقبال مخاطبان از آثار شود. مخاطبان سینما اغلب مربوط به قشر متوسط و پایین جامعه هستند.
اکثر این افراد با صرف هزینهای اندک و خرید بلیت ۸۰ هزار تومانی میتوانستند با خانواده خود به تماشای آثار سینمایی بنشینند در حالی که هزینه خرید بلیت کنسرت (۵۰۰ هزار تا ۱ میلیون تومان) و بلیت تئاتر به مراتب بودجه بیشتری نیاز دارد.