آنچه در نخستین شب جشنواره موسیقی فجر گذشت

اخبار هنری / ۱۲ اجرا در هفت سالن، حاصل کار نخستین شب از جشنواره موسیقی فجر در سال ۱۴۰۱ بود. کنسرت‌های تالار وحدت در حضور برخی چهره‌های سیاسی اجرا شدند و وعده‌هایی را برای حمایت از هنرمندان موسیقی مطرح کردند. در این روز در حضور تماشاگران نُت‌ها با نام «ایران» و به یاد زلزله‌زده‌های خوی، سوریه و ترکیه در سالن طنین‌انداز شد. آغاز جشنواره موسیقی فجر همچنین با خبر تلخ یکی از هنرمندان به‌نام این عرصه همراه بود؛ «حسن ناهید» ـ پیشکسوت ساز نی ـ در سن ۷۹ سالگی، زندگی و موسیقی را برای همیشه ترک گفت.

گزارش اجمالی که در ادامه می‌خوانید، شرحی است بر نحوه برگزاری اجراهای نخستین شب از سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر در تالارهای مختلف پایتخت.

اجراهای تالار وحدت/ شب همدلی با مردم خوی

ارکستر ملی ایران، شامگاه جمعه ۲۸ بهمن ماه نخستین اجرای، سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر را در تالار وحدت به روی صحنه برد.
به گزارش ایسنا، این برنامه ساعت ۱۸:۳۰ با حضور حسین امیرعبدالهیان (وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران) و همچنین محمد مهدی اسماعیلی (وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی)، محمود سالاری (معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی)، سید نظام‌الدین موسوی (سخنگوی هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی) و محمد اله یاری (مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی)، بهزاد عبدی (دبیر سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر) در تالار وحدت برگزار شد.

در این اجرا که ارکستر ملی ایران میزبان مخاطبانش بود، همایون رحیمان رهبری ارکستر را برعهده داشت و امیرحسین سمیعی و علی چراغی از خوانندگان این برنامه بودند.
ابتدای برنامه، تیزر جشنواره سی و هشتم موسیقی فجر پخش شد و پس از آن، ارکستر ملی ایران با ترکیبی از نوازندگان گروه سازهای زهی، نوازندگان گروه سازهای بادی، سازهای بادی برنجی، نوازندگان سازهای کوبه‌ای و همچنین گروه کر به روی صحنه آمدند. این اجرا در دو پارت برگزار شد که بخش نخست به ترانه‌ها و تصانیف ملی میهنی اختصاص داشت.
قطعه آغازی پارت اول «بوی بهار» نام داشت که با خوانندگی امیرحسین سمیعی و همراهی گروه کر، با مضمون «آب زنید راه را هین که نگار می‌رسد / مژده دهید باغ را بوی بهار می‌رسد…» اجرا شد. این قطعه از ساخته‌های حسن ریاحی است که به سفارش صدا و سیما ساخته شده بود و پیشتر با صدای مرحوم محمود علیقلی به گوش می‌رسید. قطعه دوم این اجرا «شکایت دل» نام داشت که بدون کلام اجرا شد.
قطعه سوم نیز با عنوان «ایرانم ایران» از ساخته‌های هادی آرزم بود که با صدای علی چراغی و همراهی گروه کر روی صحنه رفت.
قطعه چهارم این اجرا، راپسودی نی و ارکستر بود که بدون کلام و با سولوی نی، پوریا شیوا فرد اجرا شد. این نوازنده پیش از اجرای این قطعه از درگذشت استاد حسن ناهید پیشکسوت ساز نی خبر داد و این قطعه را به این نوازنده بزرگ و نام آشنا تقدیم کرد.
قطعه آخر پارت اول شب ارکستر ملی ایران نیز تصنیف میهنی «ای وطن » نام داشت از ساخته‌های استاد علینقی وزیری که با خوانندگی امیرحسین سمیعی با این مضمون «کشور ما کشور ایران بود / مسکن شیران و دلیران بود / رستم دستان جهان پهلوان/مظهر عشق و آزادی در جهان…» اجرا شد.
اما در پارت دوم که شامل ۶ اجرای قطعه بود، نخست آهنگ «سیمین‌بری» از ساخته‌های علی رحیمیان با خوانندگی امیرحسین سمیعی اجرا شد و این در حالی بود که این قطعه شور و حال خاصی در فضای سالن ایجاد کرد و در ادامه تصنیف «خاک مهرآیین» از ساخته‌های علی اکبر قربانی با شعری از اسماعیل فرزانه با صدای علی چراغی اجرا شد.
قطعه هشتم «روز روزگاری» از آثار فرهاد فخرالدینی بود که با ارکسترسازهای زهی اجرا شد و در ادامه ترانه معروف و نوستالژیک آذربایجان با عنوان «آیریلیق» بدون کلام به روی صحنه رفت و مورد استقبال حاضران در سالن قرار گرفت.
آخرین اجرای امیرحسین سمیعی به صورت تک‌خواننده، قطعه «خوش آمدی» از ساخته‌های علی اکبر قربانی بود. این خواننده پیش از اجرای این اثر روی صحنه اعلام کرد، اجرای امشب ارکستر ملی به مردم خوی و کشورهای همسایه سوریه و ترکیه تقدیم می‌شود و در نهایت حسن ختام اجرای ارکستر ملی ایران، تصنیف ماندگار «ای ایران» یکی از مشهورترین و محبوب‌ترین سرودهای ملی میهنی بود که از ساخته‌های زنده‌یاد روح‌الله خالقی است.

گزارش یک شب مجارستانی

دوئت جز ویلون و پیانو از کشور مجارستان، دومین اجرای سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر بود که شامگاه جمعه ساعت ۲۱:۳۰ در تالار وحدت برگزار شد.
این دونوازی موسیقی جز را «لائوس سارکوزی» نوازنده ویولن و «بالاش هوروات» نوازنده پیانو روی صحنه بردند و این در حالی بود که اولین اجرای بین‌الملل جشنواره با حضور سفیر کشور مجارستان روی صحنه رفت.

قطعه نخست « Donna Lee» اثر چارلی پارکر (Charlie Parker )‏ نوازنده ساکسیفون آلتو و بداهه‌نواز جاز بود. قطعه بعدی نیز «Misty» به معنای (مه‌آلود) اثر ارول گارنر(Errol Garner ) ‏نوازنده آمریکایی پیانوی جاز محسوب می‌شد.

اما اثربعدی از کول آلبرت پورتر(Cole Porter )‏ آهنگساز و ترانه‌ساز آمریکایی با نام«Night and day» بود که از جمله ترانه‌های معروف این آهنگساز است. قطعه دیگری که توسط این نوازنده به اجرا درآمد « It don’t mean a thing, Astor Piazzola: Oblivion » اثر دوک الینگتون(Duke Ellington) نام داشت. ادوارد کندی الینگتون‏ معروف به دوک یکی از پیانونوازان و آهنگسازان و رهبران ارکستر تاریخ موسیقی جاز در آمریکا بود. آهنگ « Spain» اثر Chick Corea قطعه بعدی بود که به اجرا درآمد.
قطعه دیگری که در این دوئت توسط این دو نوازنده چیره دست اجرا شد، «Bebop» اثر دیزی گیلیسپی(Dizzy Gillespie) نوازنده ترومپت و از پایه‌گذاران سبک پرشتابی از موسیقی جاز به نام سبک بی‌باپ بود. سه اثر (All the things you are, Rezső Seres: Glommy Sunday, ) اثر جروم کرن(Jerome Kern) ‌ترانه‌ساز آمریکایی و در پایان آهنگ«Cherokee » اثر ری نوبل(Ray Noble) آهنگ‌ساز، رهبر گروه موسیقی و هنرپیشه اهل انگلستان به اجرا درآمد.
«لائوس سارکوزی» نوازنده ویولن در گفت و گویی با جشنواره موسیقی فجر در خصوص اجرای این گروه در قالب جشنواره موسیقی فجر بیان کرد: «اولین باری است که هم به ایران می‌آیم و هم در جشنواره موسیقی فجر شرکت می‌کنم.»
او درباره شناختش از موسیقی ایرانی و جشنواره موسیقی فجراظهار کرد: قبل از اینکه به اجرا بیایم مطالعاتی در این زمینه داشتم و متوجه شدم در دوره‌های قبل جشنواره هم اجراهای خوبی برگزار شده است. از سالن و فضای اجرا هم بسیار رضایتمندم؛ اما درباره موسیقی ایرانی باید بگویم، اجداد من مهاجر بودند و یک احتمالی هم وجود دارد که از ایران هم بوده باشند. علاوه برآن یکی از سازهایی که می‌نوازم به نام «تیمبال» شبیه به سازهای ایرانی است و به همین سبب شناخت نسبتا خوبی از موسیقی ایرانی دارم.
او درباره اینکه برگزاری چنین فستیوال‌هایی در تبادل فرهنگی و هنری بین کشورها چه میزان اثرگذار است پاسخ داد: «بی‌تردید اثرگذار است و چه بهتر آنکه این تبادل فرهنگی از هر دو سو صورت گیرد. از نگاه من موسیقی زبانی است که به راحتی با مردم ارتباط برقرار می کند. خود من به شخص در این اجرا، وقتی هنگام نوازندگی، نگاهم به حاضران در سالن افتاد، گویا با آنها در حال سخن و گفت و گو هستم و خوشحالم که می‌توانم با این روش با آنها ارتباط برقرار کنم با وجود آنکه هیچ یک به زبان یکدیگر آشنایی نداریم.
این نوازنده ویلون در پایان درباره اینکه آیا تمایل دارد در ایران ورک شاپ برگزار کند، گفت: بله؛ با کمال میل و حتما و بسیار خوشحال می‌شوم که این اتفاق بیفتد تا فرصتی باشد موسیقی مجارستان را به موزیسین‌های ایرانی بیشتر معرفی کنم.»

اجراهای تالار رودکی / انتظار جوان‌ها از مسوولان
 

نخستین شب از  سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر با میزبانی هنرستان موسیقی پسران هنرهای زیبای موسیقی کشور در تالار رودکی برگزار شد. در این اجرا که ساعت ۱۸:۳۰ روی صحنه رفت، در ابتدا  گروه هنرستان هنرهای زیبای پسران قزوین قطعات «شور عاشقان»، «رنگ اصفهان»  و پیش درآمد اصفهان را اجرا کردند.
نوازندگان هنرستان هنرهای زیبای پسران قزوین متشکل از محمد مهدی مهدی‌آبادی (کمانچه) ، پارسا نیری (سنتور)، احمدرضا محمدپور (کمانچه) ، حمیدرضا شمسینی غیاثوند (کمانچه و تنبک)، باربد زمانی (کمانچه)، (ایلیا رجبعلی)، سنتور و  پیانو، طاها امینی (تار)،  ایلیا رشوند (خواننده) ، محمدرضا نوری (سه‌تار)، سروش جعفری (قانون) و  نوید وفانیا سرپرست گروه بودند.
نوید وفا نیا، سرپرست گروه هنرستان هنرهای زیبای پسران قزوین درباره این گروه توضیح داد: «هنرستان هنرهای زیبای پسران قزوین از سه سال پیش تاسیس شده است و استعدادهای خوبی در زمینه موسیقی پرورش داده که اجراهایی هم در سطح کشور داشته‌اند و زیر نظر اساتید طراز اول آموزش می‌بینند.»
او درباره تجربه حضور هنرجویان هنرستان موسیقی در جشنواره موسیقی فجر گفت: «این حضور تجربه بسیار خوبی برای هنرجویان هنرستان هنرهای زیبای پسران قزوین است؛ واقعا هنرجویان موسیقی در شهر قزوین نیاز به حمایت دارند و ما از ستاد جشنواره و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انتظار حمایت داریم که امکانات در اختیار هنرستان قرار دهند.»
وی درباره اینکه اجرای گروه‌های موسیقی در جشنواره فجر چقدر به ایجاد روحیه همدلی و همبستگی کمک می‌کند، اظهار کرد: «این اجراها باعث ایجاد روحیه نشاط و امیدواری در جامعه می‌شود و از طرفی امید در دل هنرجویان جوان ایجاد می‌کند که هم دیده می‌شوند و هم به جامعه موسیقی معرفی خواهند شد.»
در بخش دوم اجرای هنرستان‌های هنرستان پسران موسیقی کشور، هنرجویان هنرستان پسران موسیقی تهران به صحنه رفتند و قطعاتی را اجرا کردند.
بنا بر این گزارش، ابتدا اشکان صالحی به صحنه آمد و قطعه‌ای را با پیانو اجرا کرد؛ پس از آن هنرجو بردیا حق‌جو  و رضا حایری پیانو و فلوت نواختند  و سپس دو نوازی سنتور و ویولن را برادران سورنا و بردیا قجر اجرا کردند.
اجرای سنتور و تنبک محمد فاتح و  امیر علی نام‌آور پایان بخش اجرای هنرستان پسران موسیقی کشور در سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر  بود.      
هنرجویان هنرستان موسیقی پسران تهران سپس به صحنه برگشتند و از اساتید خود  استاد توکلی و ایلچی تقدیر کردند.
ساسان احسانی، سرپرست گروه  هنرستان موسیقی پسران تهران درباره تاثیر حضور این گروه  در سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر گفت: «اجرا در جشنواره موسیقی فجر صد درصد در آینده حرفه‌ای این هنرجویان تاثیر دارد؛ در واقع این اجرا می‌تواند حکم یک پایان‌نامه تحصیلی برای هنرجویان موسیقی باشد؛ آنها در صحنه مقابل تماشاگران به اجرا می‌روند و آموزش‌های خود را  به صورت عملی در دید مخاطب قرار می‌دهند.»
او درباره اینکه آیا اجرا در جشنواره موسیقی فجر  باعث بالا رفتن شادی و  امید و اتحاد در جامعه می‌شود، گفت: «هنر در هر شرایطی رسالت خود را که تلطیف فضای جامعه است ایفا می‌کند و این هم رسالت هنرجویان موسیقی است که هر سال در جشنواره شرکت می‌کنند؛ هنرجویان هنرستان موسیقی پسران تهران دوست دارند در جشنواره موسیقی فجر شرکت کنند و به اجرا بروند و این اجرا فارغ از هرگونه مسائلی است و هدف آنها تنها ارائه آموخته‌های خود به مخاطبان است.»


اجرای آیین‌ها «حنابندان» و «زار» قشمی ها در تالار رودکی

نخستین شب از  سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر تالار رودکی از ساعت ۲۱:۳۰ میزبان شب موسیقی قشم بود؛ در این شب گروه موسیقی قشم قطعاتی از موسیقی جزیره قشم را اجرا کردند که در واقع حاوی فرهنگ و آداب رسوم و سنن این جزیره جنوبی کشور بود.
در ابتدای این اجرا «علی رضا سرودی»، مجری همراه این گروه موسیقی با لهجه قشمی به شرکت‌کنندگان در این رویداد خیر مقدم گفت. سپس اجرا با دهل‌نوازی آغاز شد و گروه قطعاتی از موسیقی مردمان هرمزگان را اجرا کردند. سپس مجری مراسم «محمد وزیری» نوازنده عود و هنرمند پیشکسوت قشم را معرفی کرد و این هنرمند به همراه اعضای گروه به صحنه آمدند و اجرای خود را با قطعه «هموطن» آغاز کردند.
در ادامه، مجری شب قشم با معرفی اعضای گروه موسیقی قشم به سنت‌های زیبای مردمان قشم اشاره کرد و گفت: «مردمان قشم در زمانه‌ای که همه چیز تحت مدرنیته قرار گرفته است، اصالت را حفظ کرده‌اند و همانند دیگر مناطق ایران آیین‌های ویژه‌ای دارند؛ چون قبله‌نما، زار، رزیف و آیین‌های شاد عروسی که در عین سادگی پر از شادی است.»
گروه موسیقی قشم سپس یکی از آیین‌های ویژه قشم «حنابندان» و «زار» را اجرا کردند. همچنین در ادامه‌ی این اجرا، گروه موسیقی قشم آیین هزار ساله «لیوا» را اجرا کردند. «لیوا» در واقع آیین هزارساله مردم هرمزگان و خصوصا جزایر است که در مراسم خاصی مانند بازگشت تجار از سفرهای دریایی و اعیاد مذهبی با حضور تعدادی از بزرگان و ریش سفیدان منطقه اجرا می‌شود.
علی چرخی‌نفر، احسان محمودیان، عبدالله خاکان، مسعود خنجی، فرید ناظمی، فرج ناظمی، محمد وزیری، محمد جواد بازماندگان و همچنین معصومه درویشی، نسرین کریمی، عصمت گهره‌ای، مریم زاهدی، فاطمه راشدی اعضای گروه موسیقی قشم   به سرپرستی معصومه بازماندگان قشمی در  اجرای موسیقی شب قشم بودند که در تالار رودکی به معرفی آیین‌های قشم پرداختند.
معصومه بازماندگان قشمی (سرپرست گروه موسیقی جزیره قشم) درباره این گروه و اجرا در سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر  توضیح داد: در اجرای امشب دو گروه در قالب موسیقی نواحی یکی از جزیزه قشم و دیگری از هرمز بنام “لیوا” به صحنه آمدند تا علاوه بر اجرا موسیقی و فرهنگ و آداب و رسوم قشم را به مخاطبان هشتمین جشنواره موسیقی فجر  معرفی کنند.
او با اشاره به اینکه جشنواره موسیقی فجر باید به صورت فراگیر در سراسر کشور برگزاری شود، گفت: «برگزاری این رویداد در سراسر کشور باعث شادی و نشاط مردم و از طرفی باعث آشنایی مردم دیگر مناطق کشور با هنرمندان موسیقی و آداب و رسوم و فرهنگ شهرهایی همانند قشم می‌شود. همانطور که می‌دانید موسیقی جنوب تم شاد دارد و باعث نشاط می‌شود.»

افشار فتح‌الهی (مدیر عامل منطقه آزاد قشم)، منصورآرامی (رییس مجمع نمایندگان استان هرمزگان)،  مهدی سلامتی (مدیر کل اداره ارشاد قشم)، محمد اله یاری‌(مدیرکل دفتر موسیقی)، بهزاد عبدی (دبیر سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر) و…. میهمانان ویژه اجرای شب قشم بودند.

اجراهای کوشک باغ هنر/ طنین موسیقی اقوام ایران در باغ هنر

چراغ اولین کنسرت موسیقی نواحی جشنواره موسیقی فجر شامگاه ۲۸ بهمن‌ماه با اجرای گروه «نجوای کتول» در کوشک باغ هنر روشن شد.
اعضای این گروه را محمدرضا برزگر (نوازنده( دوتار و سرپرست گروه)، حسین اصفهانی‌نوده خواننده و ششمادنواز)، شیما برزگر (همخوان گروه و کرال)، یگانه خسروی (همخوان گروه و کرال) و مهدی جعفری کلوکن (دف و دایره نواز) تشکیل دادند.
گروه «نجوای کتول» اجرای خود را با «شواش کتولی» و درود بر پیامبر اسلام و ائمه اطهار (ع) آغاز کردند. این گروه در ادامه آهنگ‌های «عاروس بگردم»، «نام ته»، «حنا حنا حنانه»، «چینی‌ام»، «بقچه‌سران»، «ما لیلا ره ندندیم»، «ها مشتی لیلای من»، «ها لیلا»، «شترک چی بار داری»، «سید نسا جان»، «نازنینم» و «جومه نارنجی» را اجرا کردند.
محمدرضا برزگر از سال ٨۰ گروه موسیقی «نجوای کتول» را به ثبت رساند. او به جز دوتارنوازی، سال‌هاست که به عنوان پژوهشگر موسیقی محلی گلستان و کتول فعالیت دارد. حسین اصفهانی خواننده این گروه می‌گوید که کلمات موسیقی کتول برگرفته از قصه‌های قدیمی، تاریخی و محلی منطقه است و هر قطعه یک قصه‌ای را روایت می‌کند. حسین نصر اصفهانی از هفت سالگی خوانندگی را آغاز کرده و از سال ٨۳ به گروه آوای کتول ملحق شده است.


«نوای خراسان» در کوشک باغ هنر پیچید

دومین کنسرت موسیقی اقوام جشنواره موسیقی فجر توسط گروه «نوای خراسان» در کوشک باغ هنر اجرا شد.
این گروه در دو سبک، آثاری از خراسان قدیم و خراسان امروز یعنی تربت جام را اجرا کرد.
اولین اجرای گروه نوای خراسان «لاله آزاد» یکی از آثار محبوب هراتی بود. دومین قطعه، قطعه «یوسف» و سومین قطعه نیز قطعه معروف «نوایی نوایی» قطعه ماندگار خراسان قدیم و تربت جام بود. چهارمین قطعه نیز یعنی قطعه «بابا گل‌افروز» از موسیقی مقامی خراسانی روی صحنه رفت.
اعضای این گروه را عبدالخالق عزیزی‌زاده (سرپرست گروه و خواننده، نوازنده دوتار و هارمونی)، عبدالقادر عزیزی‌زاده (خواننده و نوازنده رباب)، محسن عسکریان (نوازنده دوتار)، مبین آثاری جامی (نوازنده دف و طبل) تشکیل دادند.


گزارش یک شب زنانه در نیاوران

فرهنگسرای نیاوران شامگاه گذشته ۲۸ بهمن‌ماه میزبان اجرای دو گروه موسیقی ویژه بانوان از شهرستان‌های خوی و خرم آباد بود.
در اولین بخش این رویداد هنری، گروه موسیقی «ماهور» به سرپرستی کیوان کرباس‌فروش ساعت ۱۸:۳۰ از شهرستان خوی و استان آذربایجان غربی با یک قطعه میزبان علاقه‌مندان به موسیقی بودند.
کرباس‌فروش با بیان اینکه گروه موسیقی «ماهور» فعالیت خود را از ۱۰ سال گذشته آغاز کرده و تاکنون کنسرت‌های زیادی برگزار کرده است، گفت: دختران گروه موسیقی ماهور اولین دوره‌ای است که به عنوان گروه ویژه بانوان در جشنواره موسیقی فجر شرکت می‌کنند و قطعا این حضور تجربه‌ای ارزشمند و فوق‌العاده برای آنان به شمار می آید.
او ادامه داد: ما با سختی‌های فراوانی برای اجرا در سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر حاضر شدیم. متاسفانه به دلیل زلزله اخیر در شهرستان خوی شرایط نامساعدی برای تمرین داشتیم و گروه ۲۰ روز آخر را در استرس و در چادر به تمرین پرداختند اما خداوند را شاکریم که به اجرا رسیدیم و توانستیم برای مردم اجرا داشته باشیم.
این هنرمند با اشاره به فضای حاکم بر جامعه هنری و تحریم‌های صورت گرفته نسبت به هنر طی ماه های اخیر افزود: موسیقی غذای روح است و تعطیل شدنی نیست. جدا از این موضوع، تمامی مشاغل در این دوران به فعالیت خود مشغول بوده و هستند.

کرباس‌فروش موسیقی را لازمه زندگی دانست و عنوان کرد: اعضای گروه موسیقی ماهور در شرایط سخت تمرین کردند اما همین حضور در جشنواره باعث امید و نشاط آنها شده است. آنها اکنون و با وجود شرایط سختی که به دلیل زلزله متحمل شدند، شاداب و پرامید هستند و امید دارند تا در جشنواره های بعدی نیز شرکت کنند.
سرپرست گروه هنری «ماهور» در پایان گفت: حضور در سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر باعث شناخته شدن گروه ما در آذربایجان غربی بود و مقدمه‌ای شد تا برای اجرا به شهرهای مختلف دعوت شویم. بابت این موضوع از همراهی همه عزیزان استان آذربایجان غربی و شهرستان خوی که در این شرایط سخت همراه و یاور ما بودند، قدردانی می‌کنم.
گروه موسیقی «ماهور» راس ساعت ۱۸:۳۰ با حضور جمعی از مخاطبان حاضر در سالن فرهنگسرای نیاورن با اجرای قطعه «حافظ خلوت نشین» در دستگاه همایون به اجرای موسیقی پرداخت.
سارا کرباسی، ثنا علیجانی، شیدا ناجی و مینا مودت (نوازندگان سه‌تار)، الهام لطفی (نوازنده تنبک)، هستی موسوی (نوازنده دف)و زهرا (فتوره‌چی) خواننده گروه موسیقی «ماهور» بودند.

ساز و آواز بانوان لر در فرهنگسرای نیاوران کوک شد
اجرای کنسرت موسیقی گروه بانوان «هنا» به سرپرستی نوش‌آفرین کشوری از شهرستان خرم‌آباد استان لرستان دومین بخش از برنامه موسیقایی فرهنگسرای نیاوران در شب نخست جشنواره فجر بود.
گروه موسیقی «هنا» با کمانچه‌نوازی نوش‌آفرین کشوری، تنبک نوازی فاطمه حسنوند و خوانندگی صبا بیرانوند راس ساعت مقرر کار خود را آغاز کردند.

نوش آفرین کشوری سرپرست گروه «هنا» با بیان اینکه حدود پنج سال است که گروه بانوان را تشکیل داده است، گفت: «هنا» به زبان لری به معنای صدا است. ما تاکنون اجراهای زیادی ویژه بانوان و همین‌طور اجراهای گروهی در شهر خرم‌آباد استان لرستان داشته‌ایم.
او ادامه داد: اولین باری است که در بخش محلی و با قطعات محلی استان لرستان در سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر شرکت کردیم. اجرای ما به دو بخش و در دستگاه‌های ماهور و اصفهان تقسیم می‌شود.
این هنرمند لرستانی با اشاره به اینکه موسیقی شغل ماست و نمی‌توانیم آن را تعطیل کنیم، گفت: تمام مردم در شغل‌های مختلف در حال ادامه فعالیتشان هستند.
کشوری در پایان گفت: مردم موسیقی را دوست دارند و ما تلاش می‌کنیم تا آنها شاد باشند و در مقابل نیز از آنها انرژی مثبت دریافت کنیم.
فاطمه حسنوند (نوازنده تنبک گروه موسیقی «هنا») نیز در تایید سخنان سرپرست این گروه عنوان کرد: من به این اعتقاد دارم که اگر هدفی داریم باید آن را دنبال کنیم. شاید عزیزانی هستند که تمایلی به حضور و شرکت در جشنواره ندارند، این انتخاب قابل احترام است. در مقابل ما نیز برای رسیدن به هدفی که داریم در این رویداد هنری شرکت کردیم.»
 

اجراهای سرود در ارسباران

فرهنگسرای ارسباران نخستین روز سی‌وهشتمین جشنواره موسیقی فجر را با میزبانی از گروه‌های سرود استان تهران و موسیقی «نواهای طبری» (در دو سانس مختلف) که حضور پر رنگ دوستداران هنر موسیقی را نیز به همراه داشت، پشت سر گذاشت.
در سانس نخست روز اول جشنواره موسیقی فجر در فرهنگسرای ارسباران که به اجرای گروه‌های سرود استان تهران اختصاص داشت، ابتدا گروه سرود «دختران انقلاب» که از سال ۹۵ با سرپرستی معصومه بوربور به عنوان نخستین گروه سرود دختران جنوب شراق تهران از ورامین فعالیتشان را آغاز کردند، قطعات «ایراندخت» و «تسبیح باران» را برای حاضران اجرا کردند.
در ادامه برنامه معصومه بوربور، سرپرست گروه سرود دختران انقلاب با حضور روی سن، درباره روند تشکیل این گروه سرود و در پاسخ به سوال عبدالله روا، مجری تلویزیون که اجرای برنامه را برعهده داشت، گفت: گروه سرود «دختران انقلاب» از سال ۱۳۹۵ فعالیت خود را در منطقه جنوب شرق تهران به عنوان اولین گروه سرود دخترانه در حنوب شرقی استان تهران آغاز کرد.
بوربور در ادامه با بیان اینکه طی این سال ها مشکلات بسیاری را از سر گذارنده‌اند، افزود: در نهایت ما با حمایت مردم توانستیم این مشکلات را پشت سر بگذاریم و امروز شاهد شکوفایی این گروه هستیم.

سرپرست گروه سرود «دختران انقلاب» با قدردانی از حمایت‌های معاونت فرهنگی اجتماعی ناجا خاطر نشان کرد: این گروه سرود تاکنون فعالیت‌های زیادی را در حوزه سرود کشور انجام داده که مهم‌ترین اجرای آنها مربوط به اجرای برنامه‌ای به مناسبت ولادت حضرت زهرا (س) در محضر رهبر انقلاب بوده است.
اجرای بعدی به قطعه «ایرانم» اختصاص داشت که توسط گروه سرود «نسل سلیمانی» متشکل از دختران و پسران خردسال با سرپرستی معصومه بوربور برای حاضران اجرا شد.
گروه سرود «شمیم یاس» با سرپرستی سیدفاطمه قاضوی نیز در آخرین بخش اجراهای روز نخست برگزاری سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر در بخش سرود، سه قطعه «خدا»، «کبوترانه» و «عیدانه» را برای حاضران اجرا کردند.
در ادامه برنامه، فاطمه‌سادات قاضوی سرپرست گروه «شمیم یاس» هم با حضور روی سن درباره فعالیت‌های این گروه گفت: ما علاوه‌بر داشتن این گروه سرود دخترانه، یک گروه سرود پسرانه هم داریم که امشب به تشویق هم گروه‌های خود آمده‌اند.
قاضوی در ادامه با بیان اینکه بسیاری از افراد این گروه سرود از حافظان قرآن هستند، افزود: گروه ما حدود چهار سال است که فعالیت خود را آغاز کرده و علاوه‌بر سرود در حوزه حفظ قرآن کریم نیز کارنامه درخشانی دارند.
همچنین اهداء لوح تقدیر به همراه تابلوی نقاشی خط با هنرمندی علی مینایی برای تجلیل از استاد شهروز حقی هنرمند پیشکسوت موسیقی و سرود کشورمان توسط گروه سرود «شمیم یاس» از دیگر برنامه‌های روز اول جشنواره سی و هشتم بود.
شهروز حقی با حضور روی سن، با تاکید بر اهمیت جایگاه گروه‌های سرود و خالی بودن این بخش در جشنواه موسیقی فجر در سال‌های گذشته، گفت: من برای حضور در این برنامه هیچ همراهی را با خود نیاوردم چون می‌دانستم در جمع شما عزیزان غریبه نیستم. امروز هم بسیار خوشحالم که جشنواره موسیقی فجر با قدم بچه‌های سرود یک رنگ جدید گرفت. جای این بچه‌های نازنین در این جشنواره واقعاً خالی بود. من معتقدم جشنواره موسیقی فجر متعلق به این گروه‌های سرود است.
وی همچنین با اشاره به تاثیرات بسیار مثبت موسیقی جمعی در جامعه افزود: «سرود اثرات بسیار مثبتی روی هنرمند، جامعه و مخاطب دارد که همگی با آنها آشنا هستیم، اما مهم‌تر از همه مسائل بچه‌هایی هستند که می‌توانند بخشی از عمرشان برای حضور در سرود صرف کنند و چه خوب که به واسطه هماهنگی‌ها و برنامه‌ریزی‌هایی که می‌توان در این زمینه انجام داد، زنگ سرود هم در مدارس وجود داشته باشد. من معتقدم هیچ فعالیت پرورشی قابل مقایسه با سرود نیست چرا که اثرات بی‌نظیری دارد و می‌تواند بیشتر از اینها تداوم داشته باشد.»

طنین موسیقی طبرستان در ارسباران

موسیقی طبرستان در نخستین شب جشنواره موسیقی فجر در فرهنگسرای ارسباران روی صحنه رفت.
سانس دوم نخستین روز برگزاری سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر در فرهنگسرای ارسباران به اجرای موسیقی طبرستان توسط گروه موسیقی نواحی «نواهای طبری» اختصاص داشت.
گروه «نواهای طبری» با سرپرستی ایرج محمدی را در این اجرا، کیان شمس (نوازنده دف و دایره)، شایان ابراهیم نژاد (نوازنده سنتور)، محمدرضا محمدی (کمانچه)، مصطفی مهدوی (خواننده)، علی رجب‌پور (نوازنده سازهای بادی مازنی)، رضا یوسفی (نوازنده عود) و پارسا محمدی (نوازنده تمبک) همراهی می‌کردند.

اجراهای پاپ در نمایشگاه میلاد

بخش پاپ سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر ساعت ۱۹ جمعه ۲۸ بهمن ماه با اجرای آرون افشار در سالن میلاد نمایشگاه بین‌المللی آغاز به کار کرد.
افشار با «طبیب ماهر» اجرای خود را آغاز کرد و سپس به حاضران در سالن خوش‌آمد گفت و در ادامه «کجایی، «خط و نشان»، «عطر بهار» و «ثانیه‌وار» را یکی پس از دیگری در میان همخوانی بی‌وقفه مخاطبان روی صحنه برد.
این خواننده جوان پاپ، پیش از اجرای قطعه «دلشوره» خطاب به طرفداران حاضر در سالن خود گفت: «این قطعه را از دل هنرمندان مظلوم می‌خوانم که خیلی مواقع مورد قضاوت قرار می‌گیرند؛ این آهنگ حال دل من است.»
«رفتم که رفتم»، «ساحل آرامش»، «خنده‌هاتو قربون»، «جانم باش» و قطعات «مادر» و «پدر» قطعاتی بود که آرون افشار در ادامه شب نخست سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر روی صحنه اجرا کرد. «شب رویایی»، «عاشق کش» از دیگر اجراهای آرون افشار بود که با استقبال و تشویق طرفدارانش همراه شد.
علی جعفری (کیبورد)، محمد نظرزاده (ویولن)، محمد حسنی (گیتار)، مهدی موسوی (گیتار)، رضا حیدری (گیتار)، علی خانی (درامز) و همایون جوادی (پرکاشن) نوازندگانی بودند که آرون افشار را همراهی کردند.


همخوانی «جادوی خاص» با سینا شعبانخانی

نخستین شب سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر در بخش پاپ با اجرای سینا شعبانخانی در شامگاه جمعه ۲۸ بهمن ۱۴۰۱ در سالن میلاد نمایشگاه بین‌المللی پایان یافت.
سینا شعبانخانی در افتتاحیه اجرای خود «چشمای مست» را اجرا کرد و پس از خوش‌آمدگویی به افراد حاضر در سالن اجرا، کار خود را با خوانندگی قطعات «خوب یا بد»، «یار جونی» و «من بی تو» ادامه داد.

«حس من»، «عمداً» و «جادوی خاص» نیز از دیگر قطعاتی بود که در سالن میلاد اجرا شد. این خواننده پاپ در پاسخ به درخواست‌های مکرر طرفداران خود، این قطعات را دو مرتبه‌ اجرا کرد.
«یار جونی»، «رنگ سال»، «یار دلم»، «نزدیکای پاییز»و «نقطه‌ی حساس» و همچنین «جادوی سیاه» از دیگر قطعاتی بود که توسط سینا شعبانخانی در نخستین شب برگزاری سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر به اجرا درآمد.
سعید عباسی (کیبورد)، مرسل وطنی (ساکسیفون)، هوداد الله‌یار (پرکاشن)، فراز نصیری (گیتار)، صابر حسین بابایی (گیتار)، میلاد عینی (گیتار) و اشکان صدیق‌آذر (سامبلر) به عنوان گروه نوازندگان، سینا شعبانخانی را در اجرای شامگاه ۲۸ بهمن همراهی کردند.

سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر از ۲۸ بهمن‌ماه تا سوم اسفندماه ۱۴۰۱ به دبیری بهزاد عبدی در بخش‌های رقابتی (جایزه باربد) و غیررقابتی در حال برگزاری است. جایزه ترانه،‌ جایزه موسیقی و رسانه، بخش سرود و نشست‌های پژوهشی برنامه‌های دیگر این دوره از جشنواره خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *