کدام انسان‌ها بحران ساز هستند؟

مقالات مذهبی / استاد حوزه علمیه گفت: انسان‌هایی که اخلاص ندارند همواره بهانه جو، پر توقع و بحران ساز هستند و همیشه به دنبال بدهکار نمودن دیگران هستند و خود را همواره طلبکار دیگران می‌دانند.

حجت‌الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی، ۹ فروردین در حرم حضرت معصومه (س) عنوان کرد: در آیات ۱۵ و ۱۶ سوره روم، خداوند به معرفی دو گروه مومنان و کافران پرداخته است که هر گروه سرنوشتی متفاوت خواهند داشت.

وی افزود: در آیه ۱۵ خداوند می‌فرماید اگر کسی ایمان و باور قلبی داشت باشد و عمل صالح انجام دهد و ایمان خود را با عمل صالح تایید کند، این فرد در روز قیامت در باغ‌های بهشتی خوشحال و شادمان خواهد بود. بیش از هفتاد مرتبه در قرآن کریم، کلمه ایمان و عمل صالح تکرار شده است و این سوال پیش می شاید که ایمان و عمل صالح چیست؟

وی تاکید کرد: کارهای انسان در طول زندگی بر سه بخش شخصی مثل غذا خوردن که نیت خاصی نیاز ندارد، اعمالی که مربوط به رابطه انسان با مردم است که تابع قوانین خاصی است مثل انصاف و عدم ظلم به مردم، و دسته سوم اعمالی است که مربوط به رابطه انسان با خداوند است مثل نماز و روزه که نیت نیاز دارد و باید خالصانه باشد به همین خاطر عمل صالح عملی است که در آن انگیزه الهی وجود داشته باشد.

استاد حوزه علمیه اظهار کرد: آثار ایمان بسیار ارزشمند است و اگر کسی بتواند در تمام کارهایش انگیزه الهی داشته باشد این آثار و برکات غیر قابل وصف است. محبوبیت نزد مخلوقات، عاقبت به خیری در دنیا و آخرت، استجابت دعا، قرار گرفتن در گروه بهترین بندگان و زندگی پاکیزه از جمله آثار داشتن انگیزه الهی و اخلاص در کارها است.

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی اضافه کرد: خداوند به شهید سلیمانی محبوبیتی داد که تعجب برانگیز بود و حتی کسانی در تشییع جنازه شهید سلیمانی شرکت کردند که شاید حتی نظام را قبول نداشتند.

وی با بیان اینکه انجام اعمال واجب عبادی به انگیزه غیر الهی مثل خواندن نماز واجب در اداره به انگیزه بالا بردن ارزشیابی، فایده‌ای نخواهد داشت، گفت: خداوند در سوره بینه گروهی را معرفی می‌کند مبنی بر اینکه بهترین بندگان و بهترین گروه‌ها کسانی هستند که ایمان و عمل صالح انجام می‌دهند.

رفیعی افزود: انسان‌هایی که اخلاص ندارند همواره بهانه جو، پر توقع و بحران ساز هستند و همیشه به دنبال بدهکار نمودن دیگران هستند و خود را همواره طلبکار دیگران می‌دانند. در قیامت نه انساب فایده‌ای دارد و نه اسباب، بلکه آن چیزی که می‌تواند توشه انسان قرار گیرد ایمان، عمل صالح و داشتن تقوا است.

استاد حوزه علمیه عنوان کرد: در آیه ۱۶ نیز به این مسئله اشاره شده است که کفار و کسانی که آیات خداوند را تکذیب می‌کنند به سمت عذاب الهی احضار خواهند شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *