اخبار حوادث / همه جوره سرقت شنیده بودیم غیر از سرقت علائم حیاتی و هشدار دهنده که با جان مردم ارتباط دارند علائمی که در گوشه و کنار معابر شهری و جادهای نصب میشوند تا عابرین پیاده و رانندگان با توجه به آنها حرکت خود را کنترل و برنامهریزی کنند حال این علائم با توجه به بالا رفتن قیمت آهن آلات یکی از اهداف سارقین شدهاند.
سارقینی که نه در جادههای خارج از شهر بلکه در بزرگراهها و معابر اصلی شهر نیز اقدام به سرقت این علائم کرده و هزینههای سنگینی به شهرداری وارد میکنند.
محمد گرجی کارشناس ترافیک منطقه میگوید: در منطقه یک ۳۵ کیلومتر بزرگراه داریم که در محورهایی چون شهید بابایی، آیت اله صدر، معابری چون قیطریه سرقت زیاد است که هندریل، گاردریل، پیچهای متصل کننده، پایه و صفحه تابلوهای هشدار دهنده، خطرنما، حاشیه نما، مسیر نما و حتی قسمت پایین دیوارهای صوتی به سرقت میرود به طوری که این سرقتها در سال گذشته بالغ بر ۴ میلیارد تومان برآورد شده که بیشترین خسارت مربوط به سرقت صفحه تابلوها با خسارت بیش از یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومانی و گاردریلها با خسارت ۹۹۰ میلیون تومانی بوده است.
سید حامد هادیان از دیگر کارشناسان این حوزه به افزایش دوربینهای نظارتی اشاره میکند و میگوید: درحال حاضر ۳۲ دوربین در کل منطقه کارگذاشته شده است که برای پوشش کامل آن نیاز به ۱۶ دوربین دیگر داریم.
سرهنگ دوم ابراهیم اسماعیل پور فرمانده یگان حفاظت شهرداری منطقه یک نیز با تاکید بر این موضوع میگوید: برای رسیدن به اهداف مورد نظر و حراست از منابع ملی باید بحث آموزش و فرهنگسازی در جامعه توسعه یابد و نقاط جرم خیز شناسایی و مکانهای هدف را بلوک بندی کنیم و با تشکیل اکیپهای گشت از ظرفیت شهرداران شب نواحی بخواهیم که به صورت شیفت بندی بین نواحی برای هربلوک، معابر سطح منطقه را با انجام گشتهای هدفمند پوشش دهند و دراین خصوص از ظرفیت نیروهای شهربانها ومعبربان با برنامهریزی استفاده بهینه شود.
او تصریح کرد: میتوان با یک سری اقدامات فرهنگی تبلیغاتی شهروندان را به صدمات ومخاطرات سرقتهای مورد اشاره آگاهسازی نموده تا درخصوص مسئولیت اجتماعی برای پیشگیری و همکاری با مجموعه خدمات رسان شهرداری همراه سازیم ومی توان بستههای تشویقی وسازکاری را اندیشید تا همیاران شهرداری مورد تشویق قرار گیرند، تا بیاهمیت از کنار این موارد عبور نکنند و با رویت هرگونه سرقت اقلام ترافیکی موارد را به شمارههای شهرداری ۱۳۷ ویا ۱۱۰ اطلاع دهند تا اقدامات لازم بعمل آید.
گرجی نیز تغییر آلیاژ از آهن به کامپوزیت را مطرح کرد و گفت: کامپوزیت را در برنامه قرار دادیم که تابلوها را از جنس کامپوزیت کنیم. ولی تعداد کارخانههای کامپوزیت کم است و با قیمت بالا محصول را تولید میکنند که به صرفه نیست لذا نیاز است شهرداری با یک کارخانه قرار داد ببندد که تابلوهای مورد نیاز را برای استفاده شهرداری تولید کند.
وی جایگزینی جوش به جای پیچ در گاردریلها را راهکار دیگری دانست و افزود: سعی کردیم اتصالات پیچی را تبدیل به جوش کنیم و پایههای تابلوها را شاخک بزنیم و داخل بتن قرار بدهیم که قابل سرقت نباشد.
خاموشی معابر اصلی و بزرگراهی در هنگام شب به منظور صرفه جویی در مصرف برق مشکل دیگری است که به این سرقتها دامن زده است و سودجویان از شرایط به وجود آمده برای حضور پنهانی و خاموش خود در معابر استفاده و اقدام به سرقت میکنند اداره برق در این خصوص چه نقشی دارد.
هادیان در این خصوص میگوید: اداره برق از ما خواسته بود معابری که کمتر نیاز به برق دارند را اعلام کنیم و ما این معابررا شناسایی و اعلام کردیم واداره برق نیز اعلام کرد به خاطر کاهش مصرف برق روشناییهای این معابر کم ولی در حد استاندارد هست و مشکلی ندارد که متاسفانه در گردنه قوچک به خاطر این خاموشی فوتی داشتیم.
اسماعیل پور نیز خاموشی خیابانها را مرتبط با کاهش امنیت و افزایش سرقت میداند و میگوید: تاریکی معابر شهری کمکی برای سارقین است تا از این پوشش در انجام اعمال مجرمانه بهرهبرداری کنند.
گفتنی است قانونگذار برای مجازات سارقان و کسانی که به اموال عمومی ضربه وارد میکنند، مجازاتی در نظر گرفته است که شرح آن در ماده ۶۸۷ قانون تعزیرات مصوب سال ۷۵ درجشده است.
طبق این مادهقانون، هر کس در وسایل و تاسیسات مورداستفاده عمومی از قبیل شبکههای آب و فاضلاب، برق، نفت، گاز و پست که با هزینه یا سرمایه دولت یا با سرمایه مشترک دولت و بخش غیردولتی و یا توسط بخش خصوصی برای استفاده عمومی ایجادشده و همچنین در علائم راهنمایی و رانندگی و سایر علائمی که بهمنظور حفظ جان اشخاص یا تامین تاسیسات فوق و جادهها نصبشده است، مرتکب تخریب یا ایجاد حریق یا از کار انداختن یا هر نوع خرابکاری دیگر شود، بدون آنکه منظور او اخلال در نظم و امنیت عمومی باشد، به حبس از ۳ ماه تا ۱۰ سال حبس تعزیری درجه ۴ محکوم خواهد شد.
هرچند برخوردهای حقوقی با سارقان میتواند در کاهش سرقتها موثر باشد، اما به نظر میرسد آموزشهای بهموقع و فرهنگسازی در زمینه کاهش سرقت علائم هشداردهنده راهگشاتر است.
زهره محققی-کارشناس رسانه