معرفی کتاب / کتاب «قدرت خلق کسب و کار نوپا» با عنوان انگلیسی «The Lean Startup» اثر کارآفرین، وبلاگنویس و نویسندهای آمریکایی، اریک ریس است که اولین بار سال ۲۰۱۱ منتشر و توسط فرخ بافنده به فارسی برگردانده شد. استارتاپ نوپا مجموعهای از شیوههای طراحیشده برای کمک به کارآفرینان برای افزایش شانسشان برای ایجاد یک کسبوکار موفق است. استارتاپ یک ساختار تجاری بوده که توسط افرادی سازماندهی شده است که به دنبال طراحی یک محصول یا خدمات جدید در شرایط عدم اطمینان شدید هستند و اندازه، بخش یا حوزهی فعالیت آن مهم نیست.
اکثر استارتاپها شکست میخورند، اما بسیاری از این شکستها قابلپیشگیری هستند. کسبوکار نوپا رویکرد جدیدی است که در سرتاسر جهان اتخاذ میشود و نحوهی ساخت شرکتها و عرضهی محصولات جدید را تغییر میدهد. رویکرد کسبوکار نوپا، شرکتهایی را پرورش میدهد که هم سرمایهی کارآمدتری داشته باشند و هم خلاقیت انسانی را بهطور موثرتری به کار گیرند.
اریک ریس در این کتاب، تمام مفاهیم متدولوژی کسبوکار نوپا را بهمنظور افزایش اساسی مشتریان و شانس موفقیت برای آنها توسعه میدهد. این کتاب را به همهی کسانی که مایل به راهاندازی کسبوکار خود یا توسعه یک پروژهی جدید از طریق نوآوری مستمر هستند، پیشنهاد میشود. استارتآپها بر مکانیزمی متکی هستند که نویسنده آن را «موتور رشد» مینامد.
اریک ریس شروع به توصیف تجربیاتش در وبلاگی به نام درسهای استارتاپی کرد و در کنفرانسها با شرکتها، استارتاپها و سرمایهگذاران دربارهی آن صحبت کرد. او با دفاع از دیدگاه خود و با کمک سایر نویسندگان، اندیشمندان و کارآفرینان، موفق به تنظیم دقیق نظریهی استارتاپ ناب و پیشبرد آن شد. اگرچه تجربه کارآفرینی او در صنعت نرمافزار با فناوری پیشرفته آغاز شد، جنبش استارتاپ ناب بسیار فراتر از آن گسترش یافته است و هزاران کارآفرین اصول آن را در همهی بخشها اجرا میکنند.
اریک ریس بهسرعت تصمیم گرفت تمام وقت خود را وقف جنبش کسبوکار نوپا کند. تنها هدف این استارتاپ ارائهی محصولات، کسب درآمد یا خدمت به مشتریان نیست، بلکه هدف آن یادگیری چگونگی راهاندازی یک کسبوکار پایدار در بلندمدت هم است. درواقع فعالیت اساسی یک استارتاپ تبدیل ایدهها به محصول است؛ سپس پیشرفت و واکنش مشتریان را ارزیابی میکنند تا درسهایی را بیاموزند که آنها را قادر میسازد تصمیم بگیرند که آیا باید تغییر کنند یا ادامه یابند.
در قسمتی از کتاب «قدرت خلق کسبوکار نوپا» میخوانیم:
«یک نظریهی جامع کارآفرینی باید به تمام وظایف و کارکردهای کسبوکار نوپا بپردازد: از چشمانداز و ایده پردازی، توسعهی محصول، بازاریابی و فروش گرفته تا افزایش تولید، شراکت و توزیع، و ساختار و طراحی سازمان. همچنین باید روشی برای ارزیابی پیشرفت در شرایط عدم قطعیت بالا ارائه کند. این نظریه میتواند کارآفرینان را در سبک و سنگین کردن تصمیمهای پیش رویشان راهنمایی کند؛ آیا در فرایند سرمایهگذاری کنند؟ اگر جواب مثبت است کی باید این کار را بکنند؟ کی باید به سراغ فرموله کردن، برنامهریزی کردن و فراهم آوردن زیرساخت بروند؟ کی بهتنهایی اقدام کنند و کی با شریکی؟ کی به بازخوردها واکنش نشان دهند و کی به چشماندازشان بچسبند؟ چطور وکی در بزرگ کردن کسبوکارشان سرمایهگذاری کنند؟ از همه مهمتر، باید این مجال را به کارآفرینان بدهد تا پیشبینیهای آزمودنی را انجام دهند.»