قیمت تمام شده خودرو درحال کاهش است

قیمت خودرو

وزیر صمت با بیان اینکه قیمت تمام شده خودرو برای خودروساز درحال کاهش است، گفت: سامانه یکپارچه تخصیص خودرو اختلال ندارد.
سید رضا فاطمی امین در حاشیه مراسم روز ملی صنعت و معدن که با حضور رئیس جمهوری در سالن اجلاس سران برگزار شد گفت: طی دو هفته گذشته با حمله‌های نرم افزاری به برخی از صنایع فولاد مواجه بودیم که همین مساله موجب شد در مورد بروز اختلال در قرعه کشی خودرو نگران شویم.
وزیر صمت افزود: بنابراین شرکتی که نرم افزار ثبت‌نام خودرو را ایجاد کرده است قبل از دور جدید ثبت‌نام خودرو باید گواهی امنیت نرم افزاری دریافت کند و مجوزهای امنیتی را داشته باشد تا احیاناً مشکلی ایجاد نشود.وی گفت: هیچ گونه اختلال امنیتی در سامانه یکپارچه تخصیص خودرو وجود نداشته و نامه نگاری معاونان وزارتخانه برای کسب مجوزهای امنیتی سامانه، به دلیل نگرانی از احتمال حملات سایبری بوده است.
فاطمی امین در ادامه در مورد کالاهای وارداتی به جز خودرو افزود: براساس معیارها مصوب شده بزودی کالاهایی که قرار است وارد شوند مشخص خواهند شد؛ در واقع قرار است هم کالاهای ممنوعه مشخص شوند و هم کالاهایی که اجازه واردات دارند.
وزیر صمت در خصوص قیمت تمام شده خودرو، گفت: قیمت عرضه شده ازسوی تولیدکننده در برخی از خودروها، پایین‌تر از قیمت فروش است بنابراین با کاهش قیمت تمام شده، زیان تولیدکننده نیز کاهش می‌یابد و تولیدکننده تشویق به افزایش تولید و عرضه می‌شود.
وی گفت: سال گذشته قیمت تمام شده برخی از محصولات بالاتر از قیمت فروش بود اما اکنون به دلیل افزایش تولید و به کارگیری ۵ مسیر برای کاهش قیمت تمام شده، این نرخ برای خودروسازان درحال کاهش است.
وزیر صمت در ادامه با بیان اینکه در سه ماه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشد قابل توجهی در تولید خودرو و همچنین عدم تولید خودروی ناقص به ثبت رسیده است، گفت: برنامه‌ای که امسال وزارتخانه از خودروسازان گرفته تولید بیش از ۱.۵ میلیون دستگاه خودرو است که در بهار امسال ۹۸ درصد آن برنامه محقق شده است.
وی در مورد قرعه کشی خودرو نیز گفت: همان‌طور که پیش‌تر نیز گفته شد وزارت صمت برنامه‌ریزی کرده که در سال ۱۴۰۱ قرعه‌کشی خودرو را به‌تدریج حذف کند، البته این عبارت به‌درستی در برخی رسانه‌ها منتقل نشده و از ابتدا نیز مقرر نبوده که از آغاز سال قرعه‌کشی حذف شود، بلکه به‌تدریج و در طول سال این مهم اتفاق خواهد افتاد. برای حذف قرعه‌کشی چند کار باید انجام شود که نخستین آن افزایش تولید است، زیرا عدم تعادل بین عرضه و تقاضا با عرضه ۹۰۰ هزار دستگاهی در سال گذشته و در مقابل تقاضای بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاهی سبب شده که شکافی ایجاد شود و بازار خودرو متلاطم گردد.
فاطمی امین تصریح کرد: هر چه در سال ۱۴۰۱ جلوتر می‌رویم تولید خودرو بیشتر شده و این شکاف بین عرضه و تقاضا کمتر خواهد شد؛ بعنوان نمونه امسال تولید تعداد بیشتری از خودروی پژو ۲۰۶ در دستور کار است، همچنین خودروی تارا و شاهین چهار برابر بیش از سال گذشته تولید خواهد شد.
وی گفت: همچنین برای حذف قرعه‌کشی، واردات خودرو است که آئین‌نامه آن طراحی شده و بزودی در دولت مصوب خواهد شد؛ برآورد ما این است که بخشی از تقاضای موجود در بازار با خودروهای وارداتی پاسخ داده شود.
وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: در آئین‌نامه واردات خودرو چند قید و قاعده گذاشته شده که نخستین آن وجود خدمات پس از فروش برای خودروهای وارداتی و قید دیگر که مصوبه مجلس نیز بود، لزوم انجام انتقال فناوری است.
وزیر صمت در مورد عرضه خودرو در بورس نیز گفت: کارکرد اصلی بورس کالا برای محصولاتی همچون فولاد، پتروشیمی، گندم، ذرت و … است؛ اما به هر حال مخالف عرضه خودرو در بورس کالا نیستیم، اما باید برای این کار قواعدی وجود داشته باشد تا کار بصورت درست و اصولی انجام شود؛ در عرضه اخیر محصولات یکی از خودروسازان کار به‌درستی انجام نشده بود و بنابراین عرضه در بورس ملغی شد.
فاطمی امین در ادامه در خصوص قطعی برق صنایع گفت: در سال‌های گذشته باید سالانه سه هزار مگاوات سرمایه‌گذاری در عرصه برق انجام می‌شد اما نشد، امروز در تلاشیم تا قطع برق با کمترین زیان و کمترین فشار بر واحدهای صنعتی انجام شود؛ به طور مثال در واحدهای مستقر در شهرک‌های صنعتی این قطعی‌ها یک روز در هفته خواهد بود.
وی گفت: این مساله و قطعی برق موجی در صنعت سیمان ایجاد کرد و قیمت هر پاکت سیمان بطور کاذب به ۴۳ هزار تومان رسید، اما با تامین برق واحدها اکنون به کمتر از ۳۶ هزار تومان کاهش یافته است.فاطمی‌امین تاکید کرد: امسال کار ویژه‌ای در خصوص تولید برق نمی‌توان انجام داد و باید همین میزان برق موجود را مدیریت کنیم، اما در میان‌مدت و بلندمدت احداث بیش از ۱۲ هزار مگاوات نیروگاه ازسوی واحدهای صنعتی و معدنی آغاز شده است.
وی همچنین در خصوص اعتراض برخی اعضای زنجیره فولاد به قیمت‌های تعیین شده، یادآور شد: اکثر ضرایب قیمتی در بورس کالا تعیین می‌شود، با این حال با بورس کالا مذاکره کرده‌ایم تا قیمت‌ها و ضرایب بصورت دقیق‌تر تعیین شود.
وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه گفت: مخالف خام فروشی مواد معدنی هستیم و این مساله تنها در خصوص برخی مواد معدنی از جمله سنگ آهن هماتیت که فناوری فرآوری آن در کشور وجود ندارد، وجود داشته و بصورت خام صادر می‌شود.
وی در خصوص احیای واحدهای راکد نیز گفت: در هفت ماهه پایانی پارسال یک‌هزار و ۳۰۰ واحد صنعتی نیمه فعال و راکد فعال شدند. همچنین اگر مشکلات مواد اولیه، سرمایه در گردش و بازار این واحدهای راکد حل و فصل شود بیش از ۵۰ درصد آنها مجدد فعال خواهند شد. ۳۰ درصد واحدها نیز به دلیل مسائل و مشکلات حقوقی و مدیریتی و نبود صلاحیت فنی و حرفه‌ای ازسوی مدیران همچنین فرسوده شدن ماشین آلات قابل فعال شدن و احیا نیستند.
وزیر صمت اضافه کرد: مالیات بخش دیگری از مشکلات واحدهای راکد را تشکیل می‌دهد که در این زمینه مصوبه‌های خوبی گرفته شده است و بتازگی مصوب شده واحدها و شرکت‌هایی که بدهی مالیاتی‌شان در ستاد تسهیل و رفع موانع تولید مصوب شود بدهی‌شان تا ۶۰ ماه تقسیط شود.
اعلام ذخایر عظیم کشف شده معدنی تا دو هفته آینده
همچنین وزیر صنعت، معدن و تجارت در مراسم روز ملی صنعت و معدن گفت: از مهرماه سال گذشته یک اقدام بزرگ در بخش معادن آغاز و ۴۵۰ کیلومترمربع اکتشافات معدنی از خراسان رضوی آغاز شد که در پی آن ذخایر عظیمی کشف‌شده و به‌صورت رسمی تا حدود دو هفته آینده اعلام می‌شود.

سیدرضا فاطمی امین، گفت: در صنایع متعدد توازن لازم در کشور وجود ندارد، برای مثال در صنعت خودرو ظرفیت‌های متفاوت تولید بدنه، رنگ، موتور و…، متناسب با یکدیگر ایجاد نشده‌اند.
وی افزود: ازنظر سرمایه‌گذاری نیز این نبود توازن مشهود است و در حوزه جغرافیایی نیز بعنوان نمونه در شهرک صنعتی اشتهارد در استان البرز، حدود ۴۰ هزار فرصت شغلی از سرمایه‌گذاری در حوزه‌های مختلف صنعتی ایجادشده است درحالی‌که تنها ۱۰ هزار ظرفیت نیروی انسانی موجود در خود شهرستان اشتهارد وجود دارد و بیش از۳۰ هزار نیروی انسانی موردنیاز باید از مناطق دیگر تامین شود.
وزیر صمت گفت: براساس سند چشم‌انداز ۱۴۰۴، باید تا ۴ سال آینده در همه شاخص‌های علمی اقتصادی و…، جایگاه نخست منطقه را کسب کنیم، به همین سبب باید از خود بپرسیم که آیا به این چشم‌انداز می‌رسیم و اگر چالشی وجود دارد این چالش‌ها در چه زمینه‌هایی است.
فاطمی امین گفت: تجربه نشان داده است که پس از ورود به هر صنعتی، پس از حدود ۱۰ تا ۱۵ سال به بلوغ در آن رسیده و توانسته‌ایم زیروبم کار را یاد بگیریم.وی گفت: در توزیع جغرافیایی، سرمایه‌گذاری و زنجیره ارزش صنایع، شیوه حکمرانی اشتباه بوده است، بنابراین باوجود صرف وقت و سرمایه، خروجی لازم را نگرفته‌ایم.
وزیر صمت گفت: چهار گام اصلی حکمرانی حوزه صنعت، معدن و تجارت، یعنی اولویت‌گذاری، تنظیم‌گری، حمایت و نظارت در دستور کار ویژه وزارت صمت است و اگر بتوانیم این چهار کار را بخوبی انجام دهیم، صنعتگران خود فضا را برای تحقق اهداف، مهیا می‌کنند.
فاطمی امین اعلام کرد: براساس برنامه اولویت‌گذاری شده وزارت صمت، خوشبختانه خام فروشی مواد معدنی در کشور نداریم و در طول مدت استقرار دولت حدود ۵۰۰ میلیون تن مواد معدنی در کشور تولیدشده که فقط کمتر از یک درصد آن، صادرشده است.
وی افزود: درروند تنظیم گری امور نیز ۳۱۷ مورد از قوانین و مقررات زائد و دست و پاگیر شناسایی‌شده و به سمت تنقیح و حذف موارد اضافی حرکت کردیم؛ همچنین درروند تنظیم بازار سعی بر ایجاد ثبات بوده است، برای مثال در صنعت فولاد که ظرفیت بازار آن بیش از ۵۰۰ هزار میلیارد تومان، یعنی حدود ۲۰ میلیارد دلار است، تدابیری در پیش‌گرفته شد که کمترین نوسان قیمتی را داشته باشد و این ثبات به وجود آمده بدون کوچک‌ترین کار تعزیراتی و نظارتی خاص ایجاد شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *