اخبار اقتصادی: یک کارشناس صنعت خودرو علت اصلی افزایش افسارگسیخته قیمتها در بازار خودرو را تورم حاکم بر اقتصاد کشور دانسته و معتقد است که با توجه به اقتصادی بودن عوامل اثرگذار بر افزایش قیمت خودرو و اینکه ریشه آنها در حوزه سیاستگذاریهای نادرست اقتصادی است، چرا نمایندگان به سراغ وزارت اقتصاد برای کشف نادرستیها نمیروند؟
حسن کریمی سنجری در گفتوگو با ایسنا، ضمن تاکید بر اینکه تغییر قیمت خودرو در بازار تحت تاثیر پارامترهایی است که اغلب آنها اقتصادی هستند، گفت: تورم، علت اصلی افزایش افسارگسیخته قیمت کالاها از جمله خودرو در بازار است. همین تورم است که نرخ برابری ارز را در کشور جابهجا میکند. علیرغم اینکه برخی بر این باورند که افزایش نرخ ارزهای خارجی نمیتواند در قیمت خودروهای داخلی آن چنان موثر باشد، اما باید دانست که افزایش نرخ ارز که خود معلول افزایش تورم است، به مفهوم افت ارزش ریال بوده و این دقیقا بمعنای افزایش قیمت کالاها بویژه کالاهایی همچون خودروست که ماهیت سرمایهای ثابت دارند.
این کارشناس صنعت خودرو، تصریح کرد: در حقیقت از آنجایی که بخش مهم عوامل اثرگذار در افزایش قیمت خودرو اقتصادی است، لذا بایستی ریشه آنها را در حوزه سیاستگذاری نادرست اقتصادی در کشور جستجو کرد. مشخص نیست که چرا نمایندگان مجلس برای یافتن چرائی افزایش قیمت خودرو به سراغ وزارت اقتصاد نمیروند و همواره این وزارت صمت است که بایستی پاسخگوی نوسان قیمت خودرو باشد.
وی ادامه داد: البته گستره شکاف عرضه و تقاضا در افزایش قیمت بیتاثیر نیست، اما وقتی توان تولید داخل در کشور طی پنج سال گذشته تقریبا در یک سطح مشخص باقی مانده، طبیعی است که بایستی برای تقویت عرضه به واردات خودرو متوسل شد؛ وارداتی که لایحه آن سالها در مجلس و سایر دستگاههای مرتبط سرگردان بوده و حال نیز که مجوز آن صادر شده، بایستی روند طبیعی آن طی شود.
این کارشناس صنعت خودرو ضمن تاکید براینکه برای پی بردن به اهمیت تنظیمگری بازار توسط دولتها کافی است به تنظیم بازار خودرو در کشوری همچون فرانسه دقت کرد، گفت: طی ۹ ماهه سال جاری میلادی (۲۰۲۲) در کشور فرانسه تنها ۶۹۳ هزار دستگاه خودرو تولید شده و این درحالی است که در ایران در همین بازه زمانی، قریب به ۹۵۰ هزار دستگاه انواع خودرو تولید شده است؛ پس چرا فرانسویها مشکل تورم مداوم قیمت خودرو را ندارند؟ آیا در فرانسه نیازِ بازار، کمتر از ۷۰۰ هزار دستگاهِ تولید شده بوده است؟
کریمی سنجری گفت: پاسخ منفی است؛ چرا که آمارها نشان میدهد در این کشور و در همین بازه زمانی رقمی در حدود ۱.۴ میلیون دستگاه خودرو فروخته شده است. این بدین معناست که فزونی نیاز بازار نسبت به تولید داخل این کشور از طریق واردات از بیرون مرزهای این کشور تامین شده است. وی تاکید کرد: زمانیکه انتظار تورم آتی رو به افزایش است، مردم خریدهای خود بویژه خریدهایی از جنس داراییها و سرمایهگذاریهای ثابت نظیر مسکن و خودرو را جلو میاندازند و به این بازارها برای حفظ سرمایه خود ورود میکنند؛ همین امر سبب میشود تقاضا برای خرید خودرو، مسکن، ارز، سکه و… افزایش پیدا کند. این درحالیست که بازار ایران در سمت عرضه، طی سالهای اخیر تنها به تولید محدود داخلی متکی بوده است.
این کارشناس صنعت خودرو کشور ادامه داد: اصولا وظیفه تنظیمگری دولت بر همین اصل استوار است که برای کنترل بازار، کمبود توان تولید را از طریق واردات تنظیم کند اما از نیمه دوم سال ۱۳۹۶ به بعد واردات خودرو به کشور ممنوع بوده است. براساس همه موارد مطروحه، افزایش این روزهای قیمت خودرو را بایستی در ماهیت اقتصاد، بیتوجه به مکانیزم بازار در کشور و نوسانات مستمر تورم عمومی جستجو کرد.
در همین حال رئیس اتحادیه نمایشگاهداران خودرو تبریز گفت: بنظر میرسد بازار در ۳ ماه آینده حدود ۱۰۰ درصد افزایش نرخ را تجربه کند؛ تا به امروز ۴۰ درصد آن محقق شده است و ۶۰ درصد دیگر به قیمت خودرو در ماههای آینده اضافه خواهد شد.
به گزارش ایلنا، ابراهیم مددیان با اشاره به افزایش ۴۰ درصدی نرخ خودرو در ۲۰ روز گذشته، گفت: خودروسازان سیاست آزادسازی تدریجی قیمت را دنبال میکنند از اینرو قیمتها در کمتر از یک ماه روند صعودی به خود گرفتند.
وی با اشاره به نرخ انواع خودروها در بازار، گفت: کوئیک ۲۰ روز گذشته حدود ۲۰۰ میلیون تومان عرضه میشد اما امروز نرخ آن ۲۸۰ میلیون تومان شده است، تیبا صندوقدار از ۱۹۸ میلیون تومان به حدود ۲۸۲ میلیون رسید. همچنین نرخ پژو۲۰۶ تیپ ۲ که در کارخانه ۱۶۰ میلیون تومان فروخته میشد امروز در بورس کالا ۳۵۰ میلیون تومان عرضه میشود.
به گفته این فعال صنفی؛ هدف خودروسازان افزایش ۱۰۰ درصدی نرخ کارخانه است که تا به امروز ۴۰ درصد آن محقق شده است و در ماههای آینده ۶۰ درصد دیگر به قیمت خودرو اضافه خواهد شد.
وی با طرح این پرسش که اگر خودروسازان خودرو ندارند چگونه ظرف مدت یک روز ۲ هزار دستگاه خودرو هایما و پژو ۲۰۷ را در بورس عرضه میکند؟ گفت: پژو ۲۰۷ در بورس ۲۰ روز پیش حدود ۴۱۰ میلیون تومان عرضه میشد اما امروز نرخ آن امروز ۴۵۰ میلیون تومان شده است.
رئیس اتحادیه نمایشگاهداران خودرو تبریز با انتقاد از عملکرد کمرنگ دستگاههای نظارتی، تصریح کرد: شورای رقابت و سازمان حمایت از مصرفکنندگان کجا هستند؟ چرا به وظایف نظارتی خود عمل نمیکنند.
وی با بیان اینکه خودروسازان با این افزایش نرخ از زیاندهی خارج میشوند، گفت: اگر قیمت خودرو از ۲۰۰ میلیون تومان به ۴۰۰ میلیون تومان برسد اما خودروسازان نتواند خودرو نسبت به تقاضای بازار عرضه کند تردید نداشته باشید باز هم شاهد افزایش نرخ خودرو خواهیم بود.
این فعال صنفی وضعیت بازار خودرو را به طوفان تشبیه کرد و افزود: روند واردات خودرو مشخص نیست و نمیتوان چندان امیدوار به این واردات بود چراکه قرار است خودروساز داخلی اقدام به واردات کند.
مددیان اضافه کرد: در این شرایط تکلیف مصرفکننده واقعی مشخص نیست کارمندی که ماهانه ۶ میلیون تومان دریافتی دارد چگونه میتواند پراید ۱۱۱ که نرخ آن ۲۷۰ میلیون تومان شده خریداری کند؟