اخبار اقتصادی / مایباخ، زیرمجموعه بسیار لوکس مرسدس-بنز اولین مدل الکتریکی خود را در نمایشگاه شانگهای رونمایی کرد. این ماشین که براساس بنز EQS شاسیبلند ساخته شده، قرار است در کارخانه بنز در آمریکا تولید شود و زمستان به بازار عرضه میشود.
ظاهر مایباخ EQS با بدنه دو رنگ، طرح جدید جلوپنجره و رینگهایی که ویژه مایباخ طراحی شده از شاسیبلند بنز EQS لوکستر شده است. اما تفاوت اصلی این دو مدل در اتاق است. مایباخ دو صندلی عقب دارد که میتوان آنها را خواباند. دو میز تاشو، یک یخچال و دو گیلاس بین دو صندلی قرار دارد. هوای اتاق به طور مرتب تصفیه میشود و بنز یک عطر ویژه مایباخ ساخته که اتاق را خوشبو میکند.
اتاق مایباخ از شاسیبلند معمولی EQS بنز لوکستر است
برای نمایشگری که سراسر داشبورد را پوشانده، گرافیک متفاوتی از مدلهای بنز طراحی شده است. مایباخ EQS به خاطر الکتریکی بودن کاملا بیصدا است، اما برای ماشین صدای ویژهای طراحی شده که متناسب با سرعت و شتاب تغییر میکند. این صدا را میتوان با سیستم صوتی سه بعدی که پانزده بلندگو دارد برای سرنشینان پخش کرد.
همچنین کمکفنرهای مایباخ تغییر داده شده تا سواری ماشین از بنز EQS نرمتر شود. مایباخ EQS دو موتور الکتریکی دارد که در مجموع ۶۴۹ اسب بخار نیرو تولید میکنند. شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت ۴.۴ ثانیه و حداکثر سرعتش ۲۱۰ کیلومتر در ساعت است. بنز میگوید ماشین با هر بار شارژ تا حداکثر ۶۰۰ کیلومتر حرکت میکند.
مایباخ EQS از اولین ماشینهای بسیار لوکس الکتریکی است که به بازار میآید. رولزرویس قرار است امسال یک کوپه الکتریکی رونمایی کند و فروش اولین بنتلی الکتریکی از سال ۲۰۲۶ آغاز خواهد شد.
مایباخ EQS سومین مدل مایباخ است. بنز میگوید فروش مایباخ سال گذشته ۴۱ درصد افزایش داشت و به ۲۳ هزار و ۴۰۰ دستگاه رسید. نیمی از مدلهای مایباخ در چین فروخته میشود و آمریکا هم از بازارهای بزرگ این مارک است. قیمت مایباخ EQS اعلام نشده، اما پیشبینی میشود قیمت پایه ماشین بدون امکانات سفارشی ۲۰۰ هزار دلار باشد.
مایباخ یکی از سه زیرمجموعه محصولات گران بنز است. AMG و کلاس G دو زیرمجموعه دیگر این بخشاند. فروش آنها از مدلهای معمولی بنز کمتر است، اما سود بسیار زیادی دارند. بنز به تازگی استراتژی خود را تغییر داده و بر فروش ماشینهای گرانتر تمرکز کرده است. این کارخانه میگوید در سه ماه اول سال ۲۰۲۳ نزدیک به ۹۲ هزار دستگاه ماشین از این سه زیرمجموعه فروخته است.
پلاستار مدل جدیدش را در نمایشگاه شانگهای رونمایی کرد
ماشین بدون شیشه عقب
پلاستار، زیرمجموعه کارخانه ولوو مدل جدیدش را بدون شیشه عقب طراحی کرده و میگوید با این کار ایمنی سرنشینان بیشتر میشود. این خودروساز سوئدی، پلاستار ۴ را در نمایشگاه خودروی شانگهای رونمایی کرد.
یک دوربین با کیفیت بالا روی سقف است که تصویر پشت ماشین را در نمایشگری نشان میدهد که جای آینه قرار دارد. راننده میتواند با فشار یک دکمه این نمایشگر را به آینه تبدیل کند تا بتواند صندلی عقب را ببیند. پلاستار میگوید با این فنآوری دید راننده در شب بسیار بهتر است.
پلاستار ۴ شیشه عقب ندارد
حذف شیشه عقب دست طراحان را باز گذاشته تا سقف را طوری طراحی کنند که فضای سرنشینان عقب بیشتر شود. سقف ماشین سراسر شیشه است و باعث میشود اتاق بازتر و بزرگتر به نظر برسد. سقف شیشهای را میتوان مات کرد تا جلوی نور شدید گرفته شود.
پلاستار ۴ بر روی پلتفرمی ساخته میشود که با همکاری ولوو و جیلی، خودروساز چینی ساخته شده است. ولوو و پلاستار هر دو زیرمجموعه جیلی هستند. قرار است پلاستار ۴ در کارخانه جیلی در چین تولید شود.
پلاستار ۴ را میتوان با یک موتور یا دو موتور الکتریکی سفارش داد. قویترین مدل ۵۴۴ اسب بخار نیرو تولید میکند. حداکثر سرعت ماشین ۲۰۰ کیلومتر در ساعت و شتاب صفر تا صدش ۳.۸ ثانیه است. به گفته کارخانه، پلاستار ۴ با هر بار شارژ حداکثر ۵۶۰ کیلومتر حرکت میکند. قدرت مدل ضعیفتر ۲۷۲ اسب بخار است، اما با هر بار شارژ میتواند تا ۶۰۰ کیلومتر حرکت کند.
قیمت پایه ماشین ۶۰ هزار دلار است و در بخشی از بازار رقابت میکند که تسلا مدل Y پرفروشترین است. علاوه بر تسلا، آئودی Q4 و بامو iX3 هم از رقیبان اصلی پلاستار هستند.
فولکسواگن ID 7 گرانترین مدل الکتریکی کارخانه است
فولکسواگن یک مدل سدان به محصولات الکتریکیاش اضافه کرد. این ماشین که نامش ID7 است، گرانترین مدل الکتریکی کارخانه است و فولکسواگن امیدوار است با آن بتواند فاصله خود را با تسلا کمتر کند.
ظاهر ID7 شبیه مدلهای دیگر الکتریکی فولکس ساده است و ماشین بر روی پلتفرمی مشترک با شاسیبلند ID4 کارخانه ساخته شده است. چون ارتفاع ماشین از شاسیبلند کمتر است، مقاومت کمتری در برابر هوا دارد و در نتیجه با هر بار شارژ مسافت بیشتری حرکت میکند.
فولکسواگن در واکنش به انتقادها از اولین مدلهای الکتریکی کارخانه، کیفیت اتاق را بهتر کرده است. نمایشگر بزرگتر شده و سیستم عامل جدیدی دارد که از قبل سریعتر است. این سیستم میتواند دستورهای راننده را به صورت صوتی دریافت کند و مثلا وقتی راننده میگوید سردش است، بخاری را روشن میکند.
قدرت ماشین ۲۸۶ اسب بخار است و میتواند با هر بار شارژ تا ۷۰۰ کیلومتر حرکت کند. فولکسواگن اکثر امکانات لوکس و فنآوریهای جدید را با ID7 ارائه میکند. از جمله سیستم پارک اتوماتیک که به صورت استاندارد ارائه میشود.
قیمت پایه ماشین ۶۰ هزار یورو است که از تسلا مدل ۳ گرانتر و نزدیک به محصولات بنز و بامو است. با این حال به نظر نمیرسد فولکسواگن قصد داشته باشد با ID7 به بازار ماشینهای لوکس وارد شود. این کارخانه میگوید ID7با برد۷۰۰ کیلومتر با هر بار شارژ برای تاکسیها که هر روز مسافت زیادی رانندگی میکنند بهترین انتخاب است.
JLR بوتیکهایی در محلههای ثروتمند باز میکند
نام جدید جگوار-لندروور
جگوار-لندروور همزمان با اجرای یک استراتژی تازه نامش را به JLR تغییر داد. در استراتژی جدید، کارخانه به چهار زیرمجموعه رنجروور، دیسکاوری، دیفندر و جگوار تقسیم میشود.
خودروساز انگلیسی سالهای گذشته تلاش کرده بود تا مجموعه شاسیبلندهای خود را تا حد امکان از هم جدا کند تا با یکدیگر رقابت نکنند. با این هدف، رنجروور بر لوکسبودن تاکید میکرد، دیسکاوری قرار بود شاسیبلندی برای خانوادهها باشد و دیفندر ماشینی بود که برای رانندگی خارج از جاده ساخته میشد. حالا JLR این سه بخش را همراه با جگوار به زیرمجموعههای مستقلتر تبدیل کرده تا راحتتر رشد کنند.
با این دستهبندی جدید، نمایندگیها بر فروش یک مارک تمرکز خواهند کرد و طراحی داخلی آنها هم لوکستر خواهد شد. JLR همچنین بوتیکهایی در محلههای ثروتمند تاسیس میکند.
JLR همزمان اعلام کرد که برای ساخت یک پلتفرم الکتریکی یک میلیارد پوند (بیش از یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار) سرمایهگذاری کرده است. این بخشی از سرمایهگذاری ۱۵ میلیارد پوندی (۱۸ میلیارد و ۶۰۰ هزار دلاری) کارخانه است تا در نهایت جگوار را به یک خودروساز الکتریکی تبدیل کند.
جگوار سال آینده یک ماشین چهار در اسپرت الکتریکی به بازار عرضه میکند که قیمت پایهاش صد هزار پوند (۱۲۴ هزار دلار) است. JLR میگوید این جگوار جدید سریعترین ماشینی است که در تاریخ کارخانه ساخته شده و میتواند با هر بار شارژ تا ۷۰۰ کیلومتر حرکت کند. با استراتژی جدید کارخانه، جگوار میخواهد در آینده با خودروسازان لوکسی مانند بنتلی رقابت کند.