رقابت ۷۵ کشور برای کسب جوایز اسکار

پایگاه خبری و تحلیلی رشد / در آخرین روز از مهلت اعلام شده از سوی آکادمی برای انتخاب نماینده رسمی کشورها برای رقابت در شاخه بهترین فیلم بین‌المللی اسکار ۲۰۲۴، تاکنون ۷۵ کشور فیلم خود را معرفی کرده‌اند.

به گزارش ایسنا، مهلت ارسال فیلم از سوی کشورها برای رقابت در شاخه بهترین فیلم بین‌المللی نود و ششمین دوره جوایز اسکار امروز (۱۰ مهر، دوم اکتبر) به پایان می‌رسد و تاکنون ۷۵ کشور فیلم برگزیده خود را به اسکار معرفی کرده‌اند.

از میان کشورهایی که تاکنون وارد رقابت اسکار در این شاخه شده‌اند، سینمای تاجیکستان برای نخستین بار با فیلم «ملودی» از سینماگر ایرانی بهروز سبط رسول در این رقابت حاضر خواهد شد و کشورهای آرژانتین، کامبوج، کامرون، کاستاریکا، قراقستان، کوزوو، مالزی، مالت، نامیبیا، نیجریه، پاکستان، آفریقای جنوبی، تایلند و اوگاندا نیز قرار است به زودی فیلم نماینده خود را معرفی کنند.

رسانه دولتی روسیه گزارش داده که کمیته ملی انتخاب اسکار فعالیت خود را به حالت تعلیق درآورده و فیلمی را ارسال نخواهد کرد. یکی از اعضای سابق کمیته گفته که ارسال یک فیلم با توجه به تحریم های غرب علیه روسیه به دلیل جنگ روسیه در اوکراین بسیار نامناسب به نظر می رسد. روسیه دلایل مشابهی برای عدم ارسال فیلم در سال ۲۰۲۲ ذکر کرد.

فهرست فیلم‌هایی که تاکنون برای رقابت در اسکار بهترین فیلم بین‌المللی در سال ۲۰۲۴ معرفی شده‌اند، از این قرار است:

«راهب و تفنگ» (پاوو چوینینگ دورجی، بوتان)
«روزهای کامل» (ویم وندرس، ژاپن)
«سرزمین موعود» (نیکولای آرسل، دانمارک)
«طعم چیزها» (تران آن هونگ، فرانسه)
«اتاق معلمان» (ایلکر چاتاک، آلمان)
«منطقه مورد علاقه» (جاناتان گلیزر، بریتانیا)
«۲۰۱۸» (جود آنتانی جوزف، هند)
«۲۰ روز در ماریوپل» (مستیسلاو چرنوف، اوکراین)
«درباره علف‌های خشک» (نوری بیلگه جیلان، ترکیه)
«اسکندر» (آردیت سادیکو، آلبانی)
«آمریکایی‌ها» (مایکل ای. گورجیان، ارمنستان)
«زندگی نامه» (مقبول مبارک، اندونزی)
«زندگی بد» (ژائو کانجیو، پرتغال)
«چون افکارم در حال مبارزه هستند» (میلوراد میلینکوویچ، صربستان)
«پشت انبار کاه» (آسیمینا پرودرو، یونان)
«درس‌های بلاگا» (استفان کوماندارف، بلغارستان)
«شکستن یخ» (آنتونی چن، سنگاپور)
«برادران» (توماش ماسین، جمهوری چک)
«خداحافظ طبریه» (لینا سوالم، فلسطین)
«سرباران» (عمر جمال، یمن)
«شهروند قدیس» (تینتین کجریشویلی، گرجستان)
«آرمانشهر بتنی» (ام تائه‌هوا، کره جنوبی)
«از پایان دنیا خیلی انتظار نداشته باشید» (رادو ژوده، رومانی)
«توریبیو باردل» (آدریان سابا، پرو)
«گشت و گذار» (اونا گونژاک، بوسنی و هرزگوین)
«برگ های افتاده» (آکی کوریسماکی، فنلاند)
«آلبوم خانوادگی» (گیلرمو روکامورا، اروگوئه)
«چهار دختر» (کوثر بن هنیه، تونس)
«چهار روح کایوت» (آرون گودر، مجارستان)
«خاکستر با شکوه» (بوئی چویان، ویتنام)
«سرزمین خدیان» (هلینور پالماسون، ایسلند)
«خداحافظ جولیا» (محمد کردفانی، سودان)
«هالکارا» (بیکرام ساپکوتا، نپال)
«باغ‌های معلق» (احمد یاسین الدراجی، عراق)
«خانه داری برای مبتدیان» (گوران استولوسکی، مقدونیه شمالی)
«انشاءالله یک پسر» (امجد الرشید، اردن)
«من کاپیتان» (متئو گارونه، ایتالیا)
«آخرین خاکستر» (توئیچ تانسون، لوکزامبورگ)
«آخرین باند ۲» (آرماندو آکینو و مائوریسیو ریال، پاراگوئه)
«نور هرگز خاموش نمی شود» (آناستازیا تسانگ، هنگ کنگ)
«با بدن مرده‌ام ازدواج کن» (چنگ وی هائو، تایوان)
«یک مرد» (فابیان هرناندز آلوارادو، کلمبیا)
«ملودی» (بهروز سبط رسول، تاجیکستان)
گمشده (فیلیپینو کارل جوزف پاپا، فیلیپین)
«مادر همه دروغ‌ها» (اسما المودیر، مراکش)
«Mvera» (داودی آنگوکا، کنیا)
«آزادی من» (ایلزه کونگا، لتونی)
«نگهبان شب» (رضا میرکریمی، ایران)
«هیچ زمینی زیر پاها نیست» (محمد ربی مریدها، بنگلادش)
«نشانه» (بالوجی، بلژیک)
«دشمن» (میلاد عالمی، سوئد)
«دهقانان» (دی‌.کی ولشمن و هیو ولشمن، لهستان)
«تصاویر ارواح» (کلبر مندونسا فیلهو، برزیل)
«فوتوفوبیا» (ایوان اوستروچوفسکی و پاول پکاوچیک، اسلواکی)
«سواران» (دومینیک منچ، اسلوونی)
«روژک» (زین آکیول، کانادا)
«شهرک نشینان» (فلیپه گالوز هابرله، شیلی)
«هفت برکت» (آیلت مناهمی، اسرائیل)
«سایه خورشید» (میگل آنجل فرر، ونزوئلا)
«شیدا» (نورا نیاسری، استرالیا)
«سیرین» (سناد شاهمانوویچ، مونته نگرو)
«آهسته» (ماریا کاوتارادزه، لیتوانی)
«خواهرخواندگی سونای دود» (آنا هینتز، استونی)
«انجمن برف» (خوان آنتونیو بایونا، اسپانیا)
«آوازهای زمین» (مارگرث اولین، نروژ)
رویاهای شیرین (انا سندیارویچ، هلند)
«این چیزی است که من به یاد دارم» (آکتان عبدیکالیکوف، قرقیزستان)
«تندر» (کارمن ژاکیر، سوئیس)
«تندرها» (یون بوبیکا، مولداوی)
«تیتو، مارگوت و من» (مرسدس آریاس و دلفینا ویدال، پاناما)
«توتم» (لیلا آویلس، مکزیک)
«آثار» (دوبراوکا توریک، کرواسی)
«ورا» (تیزh کووی و راینر فریمل، اتریش)
«بازدیدکننده» (مارتین بولوک، بولیوی)
«Voy! Voy! Voy» (عمر هلال، مصر)

پس از پایان مهلت ارسال فیلم‌، آکادمی اسکار اقدام به بررسی این آثار بر اساس قوانین اسکار می‌کند و در نهایت فهرست فیلم‌های واجد شرایط را برای جوایز اسکار ۲۰۲۴ منتشر می‌کند.

بر اساس جدیدترین قوانین اسکار، فیلم‌ها برای داشتن شرایط رقابت در شاخه فیلم بین‌المللی باید در فاصله زمانی اول دسامبر ۲۰۲۲ (۱۰ آذر ۱۴۰۱) تا ۳۱ اکتبر ۲۰۲۳ (۹ آبان ۱۴۰۲) حداقل هفت روز اکران پیاپی تجاری همراه با بلیت فروشی داشته باشند.

برای اینکه فیلم‌ها راحت‌تر الزامات آکادمی را برآورده کنند، آکادمی اجازه واجد شرایط شدن فیلم‌ها با اکران در خارج از کشور مبدا (کشور معرفی کننده) را نیز می‌دهد، مشروط بر اینکه فیلم در خارج از ایالات متحده و قلمروهای آن برای حداقل هفت روز متوالی در یک سینمای تجاری همراه با بلیت فروشی اکران شود.

در صورتی که هر نسخه‌ای از فیلم قبل از اکران عمومی، نمایش داده شود، این فیلم دیگر واجد شرایط برای رقابت در شاخه فیلم بین‌المللی جوایز اسکار نخواهد بود. اکران غیرسینمایی شامل نمایش فیلم در سامانه‌های نمایش آنلاین (پلتفرم‌های آنلاین)، عرضه از طریق دی‌وی‌دی و یا نمایش در بستر اینترنت و حتی نمایش در خطوط هوایی می‌شود.

همچنین آثار انیمیشن و مستند بلند نیز می‌توانند در این شاخه به عنوان نماینده رسمی کشورها به آکادمی معرفی شوند و حداقل ۵۰ درصد از دیالوگ‌های فیلم باید به زبان غیرانگلیسی (زبان کشور مبدا) باشد و اضافه کردن زیرنویس انگلیسی ضروری است.

چنانچه فیلمی بخواهد نماینده رسمی سینمای یک کشور در جوایز اسکار باشد، باید کنترل هنری بر آن فیلم به عهده اتباع آن کشور باشد (یعنی بخشی عمده‌ای از عوامل اصلی فیلم از کشور معرفی کننده باشند).

دوره گذشته در ابتدا ۹۳ کشور فیلم نماینده خود را برای رقابت در شاخه بهترین فیلم بین‌المللی به آکادمی معرفی کردند. طی مرحله نخست ۱۵ فیلم به عنوان نامزدهای اولیه و در نهایت ۵ فیلم به عنوان نامزدهای نهایی این شاخه از طریق رای‌گیری از اعضای آکادمی انتخاب شدند و سرانجام در مراسم اعطای جوایز فیلم «در جبهه غرب خبری نیست» ساخته «ادوارد برگر» از آلمان برنده اسکار بهترین فیلم خارجی سال شد.

نود و ششمین دوره جوایز سینمایی اسکار روز ۱۰ مارس (۲۰ اسفند ۱۴۰۲) برگزار خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *