اخبار اجتماعی / روزنامه اینترنتی فراز نوشت: بر اساس خبرهایی که به ما رسیده، شهرداری تهران ۴۰۰ نیروی یگان حفاظت شهرداری را با عنوان «حجاببان» با حقوق ماهانه ۱۲ میلیون تومان در مترو مستقر خواهد کرد. این نیروهای آموزشدیده که توسط شرکت «حامیان شهر شهرداری تهران» استخدام شدهاند، وظیفه تذکر لسانی، ممانعت از ورود به واگنهای مترو و تحویل بدحجابها یا بیحجابها به پلیس را برعهده خواهند داشت.
یک منبع آگاه گفته که شهرداری تهران، به زودی ۴۰۰ نیرو را با عنوان «حجاببان» در ایستگاههای مترو پایتخت مستقر خواهد کرد. این نیروها که توسط یگان حفاظت شهرداری تهران گزینش شده و کلاسهای آموزشی مربوط به این کار را نیز گذراندهاند، به زودی در ایستگاههای مترو وارد عمل خواهند شد. این منبع آگاه به خبرنگار فراز گفته که «حجاببان»ها تنها وظیفه تذکر لسانی و ممانعت از ورود بیحجابها و بدحجابها به مترو و در صورت مقاومت، معرفی آنها به پلیس را دارند و در صورت درگیری با شهروندان، از خدمت معلق خواهند شد.
خبرنگار فراز برای اطلاع از کم و کیف این تصمیم، با اعضای شورای شهر تهران تماس گرفت اما موفق به برقراری ارتباط نشد. «مهدی بابایی»، یک عضو شورای شهر نیز در گفتوگو با خبرنگار فراز، از این تصمیم اظهار بیاطلاعی کرد.
طبق شنیدهها، قرارداد این نیروها توسط شرکت پیمانکاری «حامیان شهر شهرداری تهران» منعقد شده که سابقه زیادی در جذب و استخدام نیروهای یگان حفاظت شهرداری تهران دارد. منبع آگاه به فراز گفت که دستمزد ماهانه نیروهای «حجاببان» شهرداری حدود ۱۲ میلیون تومان است که مزایای «سختی کار» نیز به آنها تعلق خواهد گرفت.
استخدام نیروهای سازمانیافته امر به معروف و نهی از منکر در متروی تهران در حالی با بودجه ماهانه ۵ میلیارد تومانی انجام شده که شهروندان پایتخت، مدتها است از سوءمدیریت شهری در تهران گلایه میکنند. دیروز، ۱۴ مردادماه ۱۴۰۲ انتشار خبر قطع انگشتان یک کودک ۹ ساله در پی خرابی یک پله برقی در تهران، در حالی خبرساز شد که «علیرضا زاکانی» ماه گذشته در تکذیب وضعیت وخیم پلههای برقی در پایتخت به یک خبرنگار پیشنهاد برگزاری «تور پلهبرقی» داده بود.
در نتیجه سوءمدیریت مدیران شهری و البته تحریمهای چندساله، کیفیت امکانات شهری تهران روز به روز بیشتر به لبه پرتگاه نزدیک میشود. ناوگان حمل و نقل عمومی در حال خارج شدن از رده است، واگنهای مترو فرسوده شدهاند و معابر شهری در بزرگراهها و پیادهراهها از حداقل کیفیت برخوردار نیستند. هزینهای که شهرداری تهران برای استخدام نیروهای «حجاببان» در مترو صرف کرده، معادل هزینه خرید ماهانه ۱۰ تاکسی یا یک اتوبوس درونشهری است.