ارزیابی سختگیرانه‌تر برای خودرو‌های تولیدی ۱۴۰۱

اخبار اقتصادی / سخنگوی وزارت صمت گفت‌: هدفگذاری سطح کیفی خودرو در سال ۱۴۰۱، پنج درصد در مقایسه با سال قبل، ارتقاء یافته که در مورد برخی شاخص‌ها مثل IQS، این میزان به ۱۰ درصد نیز می‌رسد.
امید قالیباف با اشاره به عملکرد شاخص‌های کیفی خودرو در سال ۱۴۰۰ افزود: هر چند هدفگذاری شاخص سطح کیفی خودرو محقق شده، اما تنها ۹.۱ درصد از مدل خودرو‌ها توانسته‌اند در شاخص میانگین رضایت مشتریان از کیفیت اولیه محصول به میزان هدف‌گذاری شده (۷۱ درصد) دست یابند که وضعیت خوبی نیست.
وی در مورد شاخص تداوم دوام کیفیت محصول نیز گفت: از نظر بین‌المللی افت رضایت از کیفیت دوام محصول نسبت به کیفیت اولیه باید کمتر از ۳ درصد باشد که هدف‌گذاری سال قبل کمتر از ۴ درصد بود، اما فقط ۲۵.۷ درصد مدل خودرو‌ها موفق به کسب این هدف شدند که در این شاخص هم خودروسازان ضعیف عمل کردند.
سخنگوی صمت تاکید کرد: ارتقاء کیفیت خودرو‌های ساخت داخل، مطالبه به حق مردم است و وزارت صمت در خصوص کیفیت در برابر خودروسازان کوتاه نمی‌اید، اما در عین حال باید درک کرد کیفیت یک فرایند زمان بر است و تا ساختار‌ها در صنعت خودرو اصلاح نشود کسی نمی‌تواند با فشردن یک کلید، یک شبه اشکالات کیفیت خودرو را برطرف کند. وی افزود: کیفیت خودرو قابل نقد است، اما تکرار روزانه انتقاد آن هم بدون استدلال درست جنبه تخریب به خود می‌گیرد و علاوه بر تاثیر منفی بر صادرات قطعه و خودرو، موجب دلسردی خودروسازان و قطعه سازان می‌شود.
قالیباف ضمن تفکیک کیفیت ذاتی و کیفیت مهندسی در حوزه خودرو گفت: در کیفیت ذاتی خودرو بدلیل نوع پلتفرم و طراحی آن ذاتا تا حد مشخصی قابلیت افزایش کیفیت را دارد و از سطحی به بعد کیفیت قابل افزایش نیست (یا ارتقاء کیفیت اقتصادی نیست)، اما در کیفیت مهندسی تلاش می‌شود خودرو با کمترین اشکال ممکن تحویل مشتری شود.
سخنگوی صمت افزود: در سال ۱۴۰۱ وزارت صمت اقدامات مهمی را برای افزایش کیفیت خودرو برنامه‌ریزی کرده است؛ بعنوان مثال می‌توان از توقف تولید خودرو‌های تیبا، سمند و ساینا بدلیل پلتفرم قدیمی و اشکالات کیفی پرتکرار و برنامه‌ریزی برای ایجاد پلتفرم‌های جدید (پوست اندازی پلتفرمی) و تولید خودرو‌هایی با کیفیت ذاتی بالاتر، و در بخش ارتقاء کیفیت مهندسی نیز اجرای دستور وزیر صمت برای به صفر رساندن ایرادات خودرو در زمان تحویل و تدوین شاخص‌های سخت گیرانه‌تر کیفی جهت ارزیابی سال ۱۴۰۱ نام برد.
وی گفت: نتیجه این اقدامات، بهبود شاخص‌های کیفی خودرو تا تیر ۱۴۰۱ بود بطوریکه براساس گزارش شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران شاخص ارزشیابی کیفی (که امتیاز منفی است و باید کمتر شود) از رقم۴ /۱۰۳ در فروردین به ۴/۹۴ در تیر ۱۴۰۱ کاهش یافته که ۸.۸ درصد بهبود نشان می‌دهد.
قالیباف ادامه داد: خودروسازان در مورد شاخص تحویل خودرو بدون ایراد نیز از ۹۱.۷ درصد در فروردین به ۹۳.۵ درصد در مرداد امسال رشد داشتند که ۱.۸ درصد این شاخص بهبود نشان می‌دهد. سخنگوی وزارت صمت راه حل اساسی افزایش کیفیت خودرو را ایجاد رقابت در صنعت خودروسازی دانست و گفت: روش دیگری که در وزارت صمت برای کیفی سازی دنبال می‌شود جایگزینی سیاست تامین مبتنی بر استفاده از چند منبع با سیاست تامین از یک یا دو منبع در یک پلتفرم است تا علاوه بر دستیابی به مقیاس اقتصادی تولید، امکان عیوب ناشی از فرایند‌های متعدد تولید به حداقل برسد.
قالیباف رشد ۲۷۱ درصدی تولید کامل خودرو تا آخر خرداد را ناشی از سیاستگذاری درست وزارت صمت در سال جاری دانست که باعث شد تولید خودرو‌های ناقص و تکمیل کاری آن خارج از فرایند اصلی خط تولید به حدود صفر برسد و منجر به بهبود شاخص‌های کیفی شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *