آموزش و پرورش و ارتقای رتبه معلمان

پایگاه خبری و تحلیلی رشد ( roshdnews.ir ) تسنیم: رئیس مرکز برنامه‌ریزی منابع انسانی وزارت آموزش‌وپرورش با اشاره به آغاز رتبه‌بندی ۱۲۰ هزار معلم جدید از امروز گفت:فاز جدید رتبه‌بندی معلمان با ارتقای رتبه از مهر آینده آغاز می‌شود.

علی باقرزاده درباره آغاز رتبه‌بندی ۱۰۰ هزار معلم از امروز اعلام کرد: هنوز ۱۰۰ هزار معلم از مرحله نخست رتبه‌بندی باقی مانده‌اند و به اصطلاح بدون رتبه هستند. این معلمان مدارک خود را قبلاً در سامانه بارگذاری کرده‌اند و اکنون باید ارزیابی آنها توسط مدیر مدرسه و سپس توسط امور اداری و ارزیابان حرفه‌ای انجام شود تا پس از صدور احکام رتبه‌بندی، مزایای مربوطه را دریافت کنند.

وی افزود: ۱۲۰ هزار معلم جدید که سال گذشته استخدام شده‌اند یا افرادی که به دستگاه‌های دیگر مأمور شده بودند و در موعد مقرر موفق به بارگذاری مدارک لازم نشدند، اکنون می‌توانند از امروز مدارک خود را در سامانه HRM.MEDU.IR بارگذاری کنند.

رئیس مرکز برنامه‌ریزی منابع انسانی و امور اداری وزارت آموزش و پرورش، با اشاره به اجرای ماده ۸ قانون رتبه‌بندی معلمان، یادآور شد: این ماده تأکید دارد که “معلمانی که امتیاز لازم را کسب کرده‌اند باید هر سه سال یکبار ارزیابی شوند. ” تاکنون برای این موضوع اقدامی انجام نشده بود و ما در تلاشیم تا فرایندی را برای تصویب به هیئت ممیزه مرکزی ارائه دهیم تا سازوکاری برای ارزیابی میان‌دوره‌ای معلمان فراهم شود.
وی ادامه داد: این مرحله به معنای بارگذاری مدارک جدید نیست؛ بلکه شرایطی ایجاد می‌شود که معلمان مجدداً بررسی شوند تا مشخص شود آیا همچنان شایستگی‌های مرحله اول رتبه‌بندی را دارا هستند یا نیازمند اقدامات جبرانی هستند.

باقرزاده توضیح داد: اقدام دیگر در راستای اجرای قانون رتبه‌بندی معلمان، ارزیابی مجدد رتبه‌بندی معلمان هر ۵ سال یکبار است. طبق ماده ۵ قانون رتبه‌بندی، ” کسب رتبه‌های بالاتر نیازمند حداقل ۵ سال خدمت در هر یک از رتبه‌ها است”، البته برای معلمان دوره ابتدایی، مدارس استثنایی، مناطق محروم، مرزی و عشایری این مدت به ۴ سال کاهش یافته است.

وی افزود: در مهر ماه سال آینده باید فرایند ارتقای رتبه معلمان را بررسی کنیم که مستلزم تدوین آیین‌نامه جدید تحت عنوان “آیین‌نامه ارتقا” است. این آیین‌نامه ممکن است شامل بخش‌هایی از آیین‌نامه قبلی باشد یا فرایند‌های جدیدی را شامل شود که نیاز به تصویب در دولت دارد.

رئیس مرکز برنامه‌ریزی منابع انسانی و امور اداری وزارت آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: فرایند ارتقای رتبه‌بندی ممکن است با مرحله استقرار اولیه تفاوت داشته باشد. هم‌اکنون در حال تدوین این آیین‌نامه هستیم و با دریافت نظرات کارشناسان، معلمان، مدیران و تمامی افرادی که در ارزیابی اولیه مشارکت داشته‌اند، به آسیب‌شناسی فرایند‌های قبلی می‌پردازیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *